0 561 visningar

8 svar

Spindling

Karin W

27 okt 2011 kl. 17:28

Hoppas någon kan hjälpa mig med denna. Den växte i en gles blandskog och i närheten fanns gran, björk, asp och ek. Sporerna är små, ca 6 my och i stort sett släta. Jag har funderat på olika alternativ men inget känns riktigt rätt. Det som känns minst fel är stor blodspindling, Cortinarius phoeniceus. Kan det vara det, eller finns bättre förslag?

0

Karl S

27 okt 2011 kl. 18:15

Jag tycker inte riktigt jag känner igen C. phœniceus, men det skulle kunna vara den, som har ganska små sporer.

0

Karin W

27 okt 2011 kl. 18:16

Alternativ?

0

Karin W

27 okt 2011 kl. 18:26

Det känns som om rödskivig spindling C semisanguineus är enda alternativet?

0

Irene A

27 okt 2011 kl. 18:31

Rödskivig kanelspindling var min spontana tanke. Skivorna är inte lika djupröda som hos phoeniceus och sporerna passar bättre till den också (phoeniceus har mer avlånga sporer).

0

Karin W

27 okt 2011 kl. 19:39

Tack Irene. Du har säkert rätt! Jag tyckte bara att den inte såg ut som jag är van vid. Hatten brukar vara mer gul eller oliv och foten gul. Därför försökte jag få den till något annat.

0

Irene A

27 okt 2011 kl. 19:45

Lite fundersam är jag ju ändå på biotopen, eftersom jag är van att hitta den rödskiviga i tallskog och inte fullt så röd på hatten, inte ens när de blir gamla.

Misstänker att det eventuellt kan handla om ett komplex med små skillnader mellan dem, beroende på värdträd.

0

Mattias Andersson

27 okt 2011 kl. 20:38

Så här sent på säsongen med frost och fukt kanske även semisanguineus kan få bli så röd på hatten. Ett test som kan avgöra frågan, som jag beskrivit tidigare är att kolla om den har fluorescerande gula trådar när man lyser på den med UV-lampa. Funkar på gamla, torkade, otypiska exemplar. I så fall semisanguineus.

0

Karin W

27 okt 2011 kl. 20:52

Bra! Då är det bara att skaffa en UV-lampa.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone