0 520 visningar

17 svar

Några ?

"JAS" Helsingborg

28 okt 2011 kl. 09:22

och några jag vet.
Serie 1.
Kan någon hjälpa mig med denna honungsskivling, hittar ingen som passar, inte med den intensivt gula färgen på foten. Tyvärr är kanske exen lite för unga och man ser då inte ringen ordentligt. Så en bild på den åtminstone här nere rätt vanliga Kvistskål, Hymenoscyphus virgultorum.

0

"JAS" Helsingborg

28 okt 2011 kl. 09:32

Serie 2.
Bild 1. Ingen aning, substrat salix. Så hjälp med denna, tyvärr bara en bild.
Bild 2. En för mig okänd dyna och det är INTE grönpricksdyna, substrat Kantöra!
Bild 3. Nu börjar de komma igång, jag skördade en del så det räckte till ingrediens i en wook i alla fall mer blir det framöver, de är väldigt vanliga i Helsingborgstrakten

0

"JAS" Helsingborg

28 okt 2011 kl. 09:36

Serie 3.
Gick på ett stort bestånd av Trådpipklubba Macrotyphula junceus. De var överallt och täckte åtminstone ca 25 kvm. Och så en som Tina visade från eken, en vanlig svamp som jag tror de flesta inte bryr sig om men som vid en närmare blick är både vackra och intressanta. Stubbhorn, Xylaria hypoxylon.

0

"JAS" Helsingborg

28 okt 2011 kl. 09:38

Serie 4.
En liten bläcksvamp på rådjurs spillning, försökte nyckla den igår men jag lyckades inte, förslag från någon.

0

"JAS" Helsingborg

28 okt 2011 kl. 09:39

Serie 5.
En liten vad jag tror är en hätta men den var så spröd så den skrumpnade innan jag lyckades identifiera den, någon gissning från er?

0

Tina Nordberg

28 okt 2011 kl. 09:53

Ditt stubbhorn är det bara en 8-taggare? ;)
Din lilla bläcksvamp ser ut som de som växer o gror hos mig just nu. Knepigt med de där bläckisarna ,så många och så lika.

0

"JAS" Helsingborg

28 okt 2011 kl. 10:49

Haa, kolla den här då, här är det fullvuxna skovelhorn som gäller:)))

0

Tony S

28 okt 2011 kl. 12:11

s1. Gissar på A. lutea klubbhonungsskivling.
s2. Kanske Hypocrea estonica? Är en av de som går på Hymenochaete och som har rödaktigt stroma som ung.
Kolla nyckeln i denna länken.
http://www.studiesinmycology.org/content/63/1/1.full
s5. Känns som en Collybia, en de som går på multnande kremlor. Kanske gulknölig nagelskivling eller liknande?

0

SvenD

28 okt 2011 kl. 12:46

Serie 2 bild 1 ev en galerina, kanske
Galerina paludosa (trådkärrhätting).

0

"JAS" Helsingborg

28 okt 2011 kl. 15:41

Tack båda, så långt ser det bra ut. Sven-Åke har dynan Tony så vi får se vad han kommer fram till, lite upphetsad blev han dock:)
Syns i morgon i Åhus:)

0

Jan A, Uppsala

28 okt 2011 kl. 16:06

Kan inte din Armillaria vara samma som min i den här tåden. http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=213242&fnr=1&sok=Jan Dina är ju både gula och klumpfotade. Och unga som du själv säger. Irene föreslog A. lutea på mina, och det antog jag direkt!

0

Jan A, Uppsala

28 okt 2011 kl. 16:10

Har för mig att den kallats “finfjällig” tidigare, och det stämmer väl också!

0

"JAS" Helsingborg

28 okt 2011 kl. 16:59

Tack Jan, Tony föreslår ju detsamma så jag köper A. lutea på mina oxå:)

0

Hans v E

28 okt 2011 kl. 17:31

1:1 Armillaria lutea (gamla bulbosa) gör ju skäl för namnet, om det är den.
2:2 Varför skulle det inte vara grönpricksdyna? För att den inte växer direkt på ved?

0

Helena i Lund

28 okt 2011 kl. 17:46

Skovelhornsbilden är grymt vacker!!

0

"JAS" Helsingborg

28 okt 2011 kl. 18:07

Hej Hans! Enligt Sven-Åke som har kollektet så är det mycket troligare att det är någon annan än grönpricksdynan och just av det skälet att substratet är kantöra.

Tack Helena, och visst är det som jag skriver att denna svamp är nonchalerad som trivial men ibland är den värd att kolla på lite närmare:)

0

"JAS" Helsingborg

12 dec 2011 kl. 15:35

Jodå Tony du hade rätt angående dynan. Kul:)

0

Tony S

12 dec 2011 kl. 18:49

Ja, det var ett kul fynd. Det finns ju ett helt gäng av arter som liknar grönpricksdyna, så det blir väl att titta lite noggrannare på dem framöver.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone