och några jag vet.
Serie 1.
Kan någon hjälpa mig med denna honungsskivling, hittar ingen som passar, inte med den intensivt gula färgen på foten. Tyvärr är kanske exen lite för unga och man ser då inte ringen ordentligt. Så en bild på den åtminstone här nere rätt vanliga Kvistskål, Hymenoscyphus virgultorum.
Serie 2.
Bild 1. Ingen aning, substrat salix. Så hjälp med denna, tyvärr bara en bild.
Bild 2. En för mig okänd dyna och det är INTE grönpricksdyna, substrat Kantöra!
Bild 3. Nu börjar de komma igång, jag skördade en del så det räckte till ingrediens i en wook i alla fall mer blir det framöver, de är väldigt vanliga i Helsingborgstrakten
Serie 3.
Gick på ett stort bestånd av Trådpipklubba Macrotyphula junceus. De var överallt och täckte åtminstone ca 25 kvm. Och så en som Tina visade från eken, en vanlig svamp som jag tror de flesta inte bryr sig om men som vid en närmare blick är både vackra och intressanta. Stubbhorn, Xylaria hypoxylon.
s1. Gissar på A. lutea klubbhonungsskivling.
s2. Kanske Hypocrea estonica? Är en av de som går på Hymenochaete och som har rödaktigt stroma som ung.
Kolla nyckeln i denna länken.
http://www.studiesinmycology.org/content/63/1/1.full
s5. Känns som en Collybia, en de som går på multnande kremlor. Kanske gulknölig nagelskivling eller liknande?
Kan inte din Armillaria vara samma som min i den här tåden. http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=213242&fnr=1&sok=Jan Dina är ju både gula och klumpfotade. Och unga som du själv säger. Irene föreslog A. lutea på mina, och det antog jag direkt!
Hej Hans! Enligt Sven-Åke som har kollektet så är det mycket troligare att det är någon annan än grönpricksdynan och just av det skälet att substratet är kantöra.
Tack Helena, och visst är det som jag skriver att denna svamp är nonchalerad som trivial men ibland är den värd att kolla på lite närmare:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.