0 388 visningar

12 svar

Litteraturtips

Birgitta L.

29 okt 2011 kl. 11:00

Jag är en gammal svampplockare men en glad amatör i övrigt vad gäller svamp. Inspirerad av bl.a Svampguiden och alla ni jätteskickliga svampexperter här, vill jag nu lära mig mera om svampar. Jag har några svampböcker, men de utgår mest från själva plockandet. Nu skulle jag vilja få tips på några bra böcker att börja med. Jag har tittat på de referenser som finns här på SG, men de är nog svåra att få tag på, möjligen antikvariskt, men vilken/vilka ska jag börja med? Jag vill läsa om svampar inte bara titta på fina bilder och även sätta in dem i ett sammanhang, om ni förstår vad jag menar.
Tacksam för svar

0

Irene A

29 okt 2011 kl. 12:55

Om du inte har Ryman/Holmåsens “Svampar, en fälthandbok”, skulle jag rekommendera att du försöker hitta den på nätet till att börja med.

0

Jan A, Uppsala

29 okt 2011 kl. 13:07

Den finns billigast ny hos internetbokhandlarna, t.ex. Adlibris och bokus,

0

Birgitta L.

29 okt 2011 kl. 13:17

Tack för svaren. Nej, jag har inte den. Det blir en fin julklapp, om jag nu kan vänta tills dess.

0

Irene A

29 okt 2011 kl. 15:04

Kanske bäst att tillägga att den inte innehåller alla arter (som det sägs ibland), och en del arter har fått nya namn resp. delats upp i flera, sedan boken skrevs. Men den är ändå en bra inspirationskälla (i mitt tycke fortfarande den bästa) för den som vill veta mera.

0

Birgitta F

29 okt 2011 kl. 17:55

ett bra komplement an gammal bok men jättebra finns till salu här

http://www.bokborsen.se/Phillips%2C+Roger+%26amp%3B+Jacobsson%2C+Stig-bok-till-salu-17899901_1.htm

0

Draken

29 okt 2011 kl. 20:44

Bo Nylén Svampar i norden är också en bra bok men kanske slut från förlaget, Norstedts är ett bra köp absolut.

0

klas jaederfeldt

29 okt 2011 kl. 21:50

pröva min bok så tjänar jag 9 kronor

0

Frida T

30 okt 2011 kl. 09:57

Klas, var kan man köpa din Tickboken?

0

frida t

klas jaederfeldt

30 okt 2011 kl. 10:37

tickboken är slut överallt, men jag kan bränna en CD på sista korrekturet för 112:

0

klas jaederfeldt*

Bissa Östergötland

30 okt 2011 kl. 11:01

Jag beställde nyss din bok, Svampboken, tillsammans med en svampbok till barnen. Hoppas på snabb leverans så vi har lite att roa oss med under höstlovet :)

0

Birgitta L.

2 nov 2011 kl. 18:56

Den är inte riktigt den typ av bok jag tänkt mig, men jag kommer nog att köpa den ändå. Den får bli julklapp till ett av mina barn.

0

Litteraturtips. Tack!

Birgitta L.

2 nov 2011 kl. 19:03

Tack för alla tips. Nu blir det nästan svårt att välja. Men det får bli allihopa utom Svampar i Norden som jag inte kan se finns någonstans.
Klas J:s bok får bli julklapp till någon.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone