Hejhej!
Vi har varit ute i skogarna de senaste dagarna och så smått börjat kika på vad vi tror är kremlor. Dessa ska ju vara bra på nästan alla sätt och vis (lätt att skilja på ätliga och oätliga bl a). Men sen är vi något osäkra på vad som eg är en kremla. Är de på bilden kremlor? Finns det eg någon annan sorts svampar som kan förväxlas med kremlor? I de flesta böckerna och här på SvampGuiden står det att kremlor och riskor är väldigt lika, men att riskorna blöder. De riskor vi har plockat (pepperriska mest) skiljer sig dock markant från de som vi tror är kremlor.
Såvitt jag kan förstå är kremlorna eg hysteriskt lätta att känna igen, det verkar inte finnas någon svamp som är lik(utom möjligen några av de flugsvampar som är goda matsvampar). Hattens hölje i kombination med vita eller äggvita skivor är unikt för kremlor? Och finns det någon tvekan om att de på bilden är kremlor? Om inte, vad är det?
Tack på förhand
Utan tvekan kremlor, men art kan jag inte avgöra.
Det som jag tycker ligger närmast till hands att förväxla dem med, är ju flugsvampar - även giftiga arter.
Flugsvamparna har också bräckligt kött och delvis avdragbar hatthud. Det är egentligen synd att de mest brukar avbildas med det typiska utseendet, så att man kan förledas tro att de man hittar alltid har sina prickar på hatten, ring och strumpa.
Så ser de inte ut varje gång, därför är ett litet tips att ta en välkänd röd eller brun flugsvamp, kapa av fotbasen, ta bort ringen, tvätta bort prickarna (eller i alla fall föreställa sig att de är borta) och lära sig känna igen en flugsvamp på skivorna och deras infästning mot foten också...
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.