Jag har aldrig brytt mig om att plocka kremlor. De är ofta maskätna och den grå färgen i fotköttet på vissa sorter ser liksom inte så aptitlig ut.
Nu är det dock så mycket i skogen att man knappt kan ta ett steg utan att trampa på en bunt så jag måste “lära mig” att plocka dem… och tillaga. Och då är ju frågan. Vad gör man med dem, typ vad passar till? Är de lämpliga att torka?
Fick med mig en handfull storkremla och tegelkremla (tror jag iaf, de var milda och luktade ganska svagt och gott). Tyvärr var ett par av dem maskätna visade det sig…
Vilka kremlor rekommenderar ni som matsvamp? Själv är jag sparsmakad och använder endast mild gulkremla, mandelkremla, sillkremla och kantkremla. Storkremlan har jag smakat men den imponerade inte på mina smaklökar. Hur är det med brokkremlan (växer ymnigt i mina trakter!) och vinkremlan?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.