0 333 visningar

10 svar

Artbestämningshjälp - flera svampar

Fredrik S.

30 okt 2011 kl. 19:32

Hejsan! Jag skulle behöva lite hjälp med nedanstående svampar som jag hittade idag.

Serie 1: Samma svamp på de två första bilderna - någon spindling? Luktar unket, jordigt. Tredje bilden visar någon stubbsvamp som ovanifrån påminner om rökslöjskivling, men som uppenbarligen har bruna sporer. Växte på gran. Om jag inte misstar mig så visade Gunhild upp en bild på såna för ett tag sen i hennes tråd om rökslöjskivling. Luktar inget speciellt vad jag kan känna. Till höger på samma bild: Väldigt typiska rökslöjskivlingar, tycker jag.

Serie 2: Första bilden: Ärggrön kragskivling? Lukt: frisk, kanske lite syrlig. Andra och tredje bilderna är på samma svamp, och jag vet inte alls vad det är. Tyvärr har den blivit lite mosad. Lukt: något starkt. Jag brukar tycka att många svampar luktar vitlök har jag märkt, tycker det också om denna. Något unket/jordigt över lukten också.

Serie 3: Sista svampen - samma på båda bilderna. Men vad? Luktar svagt tycker jag, men kryddigt - kanske som ingefära eller något.

Tacksam för all hjälp!

Bildserie 1

0

Fredrik S.

30 okt 2011 kl. 19:34

Serie 2

Bildserie 2

0

Fredrik S.

30 okt 2011 kl. 19:35

Serie 3

Bildserie 3

0

Fredrik S.

30 okt 2011 kl. 19:51

Ursäkta den usla skärpan på första bilden.

0

Karl S

31 okt 2011 kl. 08:29

Serie 1- spindlingen kan vara jodoform, Cortinarius obtusus, vanlig och med lång fruktperiod.

Serie 1 sista bilden, ja till höger har du rökslöjskivling.

0

Bo E

31 okt 2011 kl. 16:22

försöker några gissningar och synpunkter

1:3
kan vara en bitterskivling till vänster
de har jag ibland trott vara gifthätting men detta ser mer ut som bitterskivling tycker jag

serie 2
liknar en vanlig stor kragskivling på bild 1
de andra har jag inga åsikter om
annat än att de ökar på frågetecknet

serie 3
gissar någon nagelskivling
eller kan det vara någon liten doftande trattskivling apropå att den luktar gott???

Invänta fler svar

0

Irene A

31 okt 2011 kl. 18:30

Trean ser ut att vara trattnavling, typisk senhöstart.

0

Karl S

31 okt 2011 kl. 19:26

Att 2an är en Stropharia är väl klart, men jag ser inget grönt i den. Det kan vara något bedagade exemplar av S. albonitens.

0

Fredrik S.

31 okt 2011 kl. 20:23

Jag tycker inte de ser ut som gifthätting heller, Bo. Bitterskivling? Tack, jag ska kolla upp det!

Vad gäller trattnavlingen, Irene: ska den vara ihålig? Borde kanske skurit itu svampen. Kollade runt lite snabbt på bilder och tycker mitt exemplar skiljer sig inte minst i att det inte är särskilt brunt, utan mer grått. Men jag ska kolla upp arten noggrannare.

Här är förresten också en bild från där jag plockade spindlingarna, första svampen i första serien, den som du säger kan vara Cortinarius obtusus, Karl.

Kanske jodoformspindling (Cortinarius obtusus)

0

Irene A

1 nov 2011 kl. 13:01

Trean skulle förstås kunna vara strimmig trattnavling, Pseudoclitocybe expallens. Kolla den också.

Vill också tillägga att jag håller med om ärggrön kragskivling.

0

Michael Krikorev

1 nov 2011 kl. 22:35

Många bud, här kommer några till :-)... Jag föreslår en titt på strimmig trattskivling (Clitocybe vibecina) också för svamparna i serie 3.

Serie 1, bild 3: Fläckig bitterskivling (Gymnopilus penetrans) till vänster och rökslöjskivling till höger.

Serie 2, bild 1+2: För tankarna till någon av de sötdoftande Hebeloma-arterna (H. sacchariolens m.fl.), men det är ett långskott och kan lika gärna vara något helt annat..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone