Hejsan! Jag skulle behöva lite hjälp med nedanstående svampar som jag hittade idag.
Serie 1: Samma svamp på de två första bilderna - någon spindling? Luktar unket, jordigt. Tredje bilden visar någon stubbsvamp som ovanifrån påminner om rökslöjskivling, men som uppenbarligen har bruna sporer. Växte på gran. Om jag inte misstar mig så visade Gunhild upp en bild på såna för ett tag sen i hennes tråd om rökslöjskivling. Luktar inget speciellt vad jag kan känna. Till höger på samma bild: Väldigt typiska rökslöjskivlingar, tycker jag.
Serie 2: Första bilden: Ärggrön kragskivling? Lukt: frisk, kanske lite syrlig. Andra och tredje bilderna är på samma svamp, och jag vet inte alls vad det är. Tyvärr har den blivit lite mosad. Lukt: något starkt. Jag brukar tycka att många svampar luktar vitlök har jag märkt, tycker det också om denna. Något unket/jordigt över lukten också.
Serie 3: Sista svampen - samma på båda bilderna. Men vad? Luktar svagt tycker jag, men kryddigt - kanske som ingefära eller något.
Tacksam för all hjälp!
Bildserie 1
försöker några gissningar och synpunkter
1:3
kan vara en bitterskivling till vänster
de har jag ibland trott vara gifthätting men detta ser mer ut som bitterskivling tycker jag
serie 2
liknar en vanlig stor kragskivling på bild 1
de andra har jag inga åsikter om
annat än att de ökar på frågetecknet
serie 3
gissar någon nagelskivling
eller kan det vara någon liten doftande trattskivling apropå att den luktar gott???
Invänta fler svar
Jag tycker inte de ser ut som gifthätting heller, Bo. Bitterskivling? Tack, jag ska kolla upp det!
Vad gäller trattnavlingen, Irene: ska den vara ihålig? Borde kanske skurit itu svampen. Kollade runt lite snabbt på bilder och tycker mitt exemplar skiljer sig inte minst i att det inte är särskilt brunt, utan mer grått. Men jag ska kolla upp arten noggrannare.
Här är förresten också en bild från där jag plockade spindlingarna, första svampen i första serien, den som du säger kan vara Cortinarius obtusus, Karl.
Kanske jodoformspindling (Cortinarius obtusus)
Många bud, här kommer några till :-)... Jag föreslår en titt på strimmig trattskivling (Clitocybe vibecina) också för svamparna i serie 3.
Serie 1, bild 3: Fläckig bitterskivling (Gymnopilus penetrans) till vänster och rökslöjskivling till höger.
Serie 2, bild 1+2: För tankarna till någon av de sötdoftande Hebeloma-arterna (H. sacchariolens m.fl.), men det är ett långskott och kan lika gärna vara något helt annat..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.