0 489 visningar

10 svar

Vad för ticka?

Ewa Lilliesköld

30 okt 2011 kl. 21:39

Var i tallskog idag och hittade denna ticka men som ni ser på bild nr 1 så ser man inte substratet så den kan ju ha växt på något annat än tall. Tickan är ca 0,5 cm tjock och ca 13,5 cm bred. Vad är det tro?
:)

Vilken ticka?

0

Ewa Lilliesköld

30 okt 2011 kl. 21:41

Porlager!
:)

Vilken ticka?

0

Tony S

30 okt 2011 kl. 22:06

Funderar på om det kan vara slitna groptickor. Var fruktkropparna hårda eller mjuka?
Groptickans porlager går annars lite i grönt, men sånt kan ju förändras med åldern. Det som talar emot är kanske att porerna ser lite för stora ut.

0

Gert

30 okt 2011 kl. 22:33

Bidrar med en gropticka.
Går mest på gran, sällan på tall.
Finns gropar i porlagret?

0

Ewa Lilliesköld

30 okt 2011 kl. 23:27

Fruktkropparna är mjuka och helt fräscha, porlagret rodnar inte som hos hos gropticka. Skickar en bättre bild på porlagret. Den har dessutom en komplex doft, lite åt kummarinhållet :) Inga några gropar i porlagret!

Vad tror ni?

Vad för ticka?

0

Ewa Lilliesköld

6 nov 2011 kl. 15:47

Jag kan inte släppa den här tickan riktigt så jag har tagit ett par bilder på den i torkat tillstånd. Kan det vara gropticka - oligoporus guttulatus tro? Intressant i så fall med tanke på dess kända utbredning i landet.

Tack till er som svarat :)

Gropticka eller någon annan ticka?

0

Gert

6 nov 2011 kl. 22:17

Hej Ewa
Jag har ganska många groptickor inte långt därifrån jag bor.
Jag har inte sett någon så brun som din. De jag har här är vita med brun zonering. Jag skickar med en med undersidan upp.Det är ett roligt fynd som jag verkligen unnar dig.

0

Ewa Lilliesköld

7 nov 2011 kl. 07:31

Hm…nä så där ser inte min ut men vad kan det vara för ticka då då? Tror på oligoporus i alla fall. Då får det bli mikroskopet :)

Tack Gert!

0

hgt

9 nov 2011 kl. 20:54

Det kan vara en rökticka, Bjerkandera fumosa.

0

klas jaederfeldt

9 nov 2011 kl. 22:33

det syns ju faktiskt en antydan till linje,i snitt bilden

0

Ewa Lilliesköld

11 nov 2011 kl. 17:01

Rökticka är säkert en möjlighet men tror ändå att substratet var barrträd! Har försökt mikroskopera men det var inte lätt vill jag lova - får göra flera försök!! Annars tar jag med den till Örebro i helgen, kommer att finnas några duktiga mykologer på plats då som kanske kan ge svar :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone