Var i tallskog idag och hittade denna ticka men som ni ser på bild nr 1 så ser man inte substratet så den kan ju ha växt på något annat än tall. Tickan är ca 0,5 cm tjock och ca 13,5 cm bred. Vad är det tro?
:)
Vilken ticka?
Jag kan inte släppa den här tickan riktigt så jag har tagit ett par bilder på den i torkat tillstånd. Kan det vara gropticka - oligoporus guttulatus tro? Intressant i så fall med tanke på dess kända utbredning i landet.
Tack till er som svarat :)
Gropticka eller någon annan ticka?
Rökticka är säkert en möjlighet men tror ändå att substratet var barrträd! Har försökt mikroskopera men det var inte lätt vill jag lova - får göra flera försök!! Annars tar jag med den till Örebro i helgen, kommer att finnas några duktiga mykologer på plats då som kanske kan ge svar :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.