hoppas kunna ge ett någorlunda begåvat svar - men invänta gärna fler blåstjärnor angående tillväxten av denna art
jag har ätit den för några år sedan då jag fann den, och på samma sätt som ni, inte var medveten om att den var en raritet
den har väl ungefär samma användningsområde som trattkantareller men jag har aldrig hittat dem på samma ställen som dessa
däremot tillsammans med kruskantareller och / eller svart trumpetsvamp i miljöer med hassel och ek
om man jämför hur lätt man plockar trattkantareller så här års så tycker jag inte det är svårt att välja bort de grå, de som jag fann var dessutom små och tunnköttiga så även en medelstor trattkantarell ger mer i utbyte än en liten grå
hur plockning påverkar återväxten vet jag inte
det sägs lite olika ibland, men för de riktigt sällsynta arterna är det förstås bra om de hinner sprida sina sporer och förhoppningsvis utöka sina växtplatser
men hur fungerar det t ex om djur äter upp dem?
det har jag inte klart för mig t ex rådjur kontra tvåbenta plockare
?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.