0 1022 visningar

5 svar

Grå kantarell

Magnusjessika

31 okt 2011 kl. 10:41

Hej

Vi plockade igår höstkantareller,en del av dessa är av allt att bedömma grå kantarell. enligt beskrivningen på denna sidan bör man ej plocka dessa pga sällsynthet….. varför ???? och är den ätbar men ej god ???

0

Kenneth B

31 okt 2011 kl. 11:11

Igen…!?! Jag plockade fina gula “höstkantareller” i går och dessutom en massa Trattkantareller!! ;0)

0

Irene A

31 okt 2011 kl. 12:44

Varför tror ni att ni har plockat något annat än trattkantareller?
Det kanske ni kan få bekräftat om ni lägger in bilder - annars bör ni nog låta bli att äta dem. Det kan lika gärna vara ruttna trattkantareller..

0

magnusjessika

31 okt 2011 kl. 12:47

ursäkta men kan någon normalbegåvad människa svara på detta:
- är grå kantarell en god matsvamp ???
- hur sällsynt är den ???

0

magnusjessika

31 okt 2011 kl. 12:52

hej irene

jag har tyvärr inga bilder men jag är 110% säker eftersom bilderna på denna sida stämmer. dom stod lika fint i skogen som övriga höstsvampar och har lika “kött"koncistens som vanliga trattisar….. :-)

0

Bo E

31 okt 2011 kl. 13:08

hoppas kunna ge ett någorlunda begåvat svar - men invänta gärna fler blåstjärnor angående tillväxten av denna art

jag har ätit den för några år sedan då jag fann den, och på samma sätt som ni, inte var medveten om att den var en raritet

den har väl ungefär samma användningsområde som trattkantareller men jag har aldrig hittat dem på samma ställen som dessa

däremot tillsammans med kruskantareller och / eller svart trumpetsvamp i miljöer med hassel och ek

om man jämför hur lätt man plockar trattkantareller så här års så tycker jag inte det är svårt att välja bort de grå, de som jag fann var dessutom små och tunnköttiga så även en medelstor trattkantarell ger mer i utbyte än en liten grå

hur plockning påverkar återväxten vet jag inte
det sägs lite olika ibland, men för de riktigt sällsynta arterna är det förstås bra om de hinner sprida sina sporer och förhoppningsvis utöka sina växtplatser

men hur fungerar det t ex om djur äter upp dem?
det har jag inte klart för mig t ex rådjur kontra tvåbenta plockare
?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone