Hej!
Jag har plockat otroligt med svamp i år. Precis som alla andra förstår jag. Är väl en van plockare måste jag tillstå.
Fick ett tips av en vän som haft kurser förr. Frys in svampen utan att förvälla den så får du mer smak kvar. Gjorde så. men när frugan sedan skulle göra stuvning och pizza på den vanliga kantarellen så var smaken vedervärdig!!! En smak av bränd plast eller liknande förstörde det hela. Har nu tagit upp all svamp och förvällt den. Får se om det hjälper annars är det bara att slänga bort den. Vad är galet????
Vet inte förstör aldrig svamp genom att frysa den =0). Torka eller konservera så slipper man konstigheter om man gör på rätt sett vill säga och det gäller ju infrysning oxå, skall man frysa in svamp utan att förvälla den så bör man nog göra det styckvis på en plåt eller så och sedan i plastpåse och så för man väl göra som med färsk svamp när den skall användas, koka ner, förvälla och så vidare.
Men Bo, ingen mat bör ligga mer än 1 år i våra vanliga hushållsfrysar, tempen för längre förvaring är alldeles för hög i dessa. “JAG” anser att all förtäring av gammal fryst mat är att leka med elden, lika dumt som att äta svamp som börjar bli dålig redan i svampkorgen!!!! MEN det är min personliga åsikt.
Jag träffade en intressant man häromdagen som har slängt ut frysen och använder inga andra konserveringsmetoder än “vanlig konservering”, mjölksyrejäsning, lufttorkning,(kött & fisk) rökning, (kött fisk, grönsaker som paprika & chilli mfl.) och “vanlig torkning”. Jag är nära att göra detsamma:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.