0 323 visningar

10 svar

Inte slut än

Tina Nordberg

31 okt 2011 kl. 21:11

Den milda hösten bjuder på många skönheter ännu.Lite från i går.
Bakom verkstan har scharlakansröd vaxskivling börjat om på nytt.De lyser upp så vackert bland de gula löven.
Några meter bort på en gammal lärkstubbe har inte mindre än 5st lacktickor förärat oss med sin återkomst. Det fanns en där för flera år sedan.

Ytterligare ett tiotal meter bort finns rester av en gammal timmerbygnad. Där växer allt möjligtbland annat massor källarkantareller.

0

Gula

31 okt 2011 kl. 21:19

Håller med, inte alls slut än! ;-))
Dagens skörd!

Fina bilder Tina!

0

Tina Nordberg

31 okt 2011 kl. 21:22

En litenbäck rinner förbi, just nu är det ovanligt mycket vatten som brusar förbi.Stinkmusslingen tycks trivas alldeles förtäffligt där. I år är det både större och fler än vad det brukar vara på den gamla lågan.Vad lik källarkantarellerna de är, kände faktiskt lukten. Men stank är väl att ta i.

En hel del sammetsskinn har kommit i år, de första sedan vi flyttade hit för över 20 år sedan.

0

Tina Nordberg

31 okt 2011 kl. 21:30

Det är inte slut än och jag hoppas på ännu mer.
En av mina favoritter, lilamusslingen brukar vara en trogen gäst varje höst.

Däremot är nog purpurskinnet en art som inte visat sig vid den här bäcken förut. Det är bara att tacka och ta emot vad naturen bjuder på.

0

Mona

1 nov 2011 kl. 11:20

Vilka härliga bilder du lagt in på din stora skörd.
Det måste vara lycka att hitta så många trattisar.
Har plockat många i Skåne men inte så många som du har.

0

Kristina Moszko Fäldt

1 nov 2011 kl. 12:43

Hej Tina.
Skulle du kunna tänka dig att plocka ,sälja och skicka en av lacktickorna till mig?
Har en gång itiden varit ägare till ett stort och vackert exemplar.Blev med valp och av med min lackticka!

0

om

klas jaederfeldt

1 nov 2011 kl. 16:29

du plockar, så ta inte på porlagret, det blir fläckar som aldrig går bort, ingen fara när svampen torkat

0

om

Lena M

1 nov 2011 kl. 17:01

Så sant Tina, idag hittade jag ett nytt ställe med svart trumpet fast de var inte så fina längre, har memorerat stället till kommande höst.
Fina champinjoner under gran i.a.f och så börjar man se mkt. skinn, tickor.

0

Jan A, Uppsala

1 nov 2011 kl. 22:01

Inte slut här heller. Minst hösttypiska matsvamparna var nog citronslemskivlingar, fina! Gott om streckmussar också!

0

Kristina

Tina Nordberg

3 nov 2011 kl. 12:36

Hej

tyvärr kan du inte få någon lackticka. Den största vill jag inte ta löst. De små är inget att ha, de är i dåligt dåligt skick.

0

inte slut...

Bo E

3 nov 2011 kl. 16:20

på champinjonerna än! igår kom en sista (?) generation fruktkroppar utanför mitt jobb där vi skördat minst fem omgångar sedan juli månad…
nu var det bara tre exemplar men i alla fall… finfint skick på dem hela tiden…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone