0 234 visningar

10 svar

Stadsskogsrunda 4

Håkan Bråkan

31 okt 2011 kl. 22:55

Hej igen! Envis som en bäver som syn på en saftig asp återkommer jag med bilder. Dessa två är dåliga bilder men jag hoppas någon eller några kan hjälpa med detta
Bild 1. Den högra är nog rätt färsk medans den lite mörkare åt vänster är äldre.
Bild 2. En ticka av något slag tyvärr glömde jag kolla vilket träd den satt på. Kan om det är viktigt gå tillbaka tror jag.

Stadsskogen, Uppsala

0

Karin W

31 okt 2011 kl. 23:31

Ettan ser ut som svavelgul slöjskivling och tvåan som raggskinn. Men det är bara gissningar.

0

klas jaederfeldt

31 okt 2011 kl. 23:32

gissar 2an till dallergröppa

0

Hans v E

1 nov 2011 kl. 09:04

Blekgul slöjskivling (Rökslöjing) och Dallergröppa

0

Bo E

1 nov 2011 kl. 12:07

tycker oxå det ser ut att vara rökslöjskivling på ettan

men då är smakprov avgörande, även vilket träd den växer på men ibland kan den svavelgula växa på rötter som inte går att härleda om det är tätt mellan träden har jag märkt

men hu så bitter den är!

0

Håkan bråkan

1 nov 2011 kl. 15:35

Tack, Ni är fantastiska. Vad gäller slöjskivli.gen var.den bitter.men inget jag reagerade jättemycket på.

0

Bo E

1 nov 2011 kl. 15:38

hmmm
en lämplig reaktion vore väl i alla fall att konstatera “ej matsvamp”,...

tycker den bitterheten är vedervärdig

äpple i ryggsäcken rekommenderas för skogspromenaderna…

0

Håkan Bråkan

1 nov 2011 kl. 18:56

Det kan jag väl dock hålla med om. Men hur skall den däringa blekgula smaka?

0

Bo E

2 nov 2011 kl. 12:10

rökslöjskivlingens arom och smak påminner om gröna ärter sägs det - ganska gott i alla fall med liten ton av jord och metall - absolut inget som som bränner eller svider…

0

Håkan Bråkan

2 nov 2011 kl. 23:49

Tusen tack för smak tipsen Bo. Då tror jag mer på Rök i sådantfall. metall brukar ju kännetecknas med lite fadd och bismak och det stämmer rätt bra.

0

Irene A

3 nov 2011 kl. 08:09

Om den bara är en aning bitter, hoppas jag ändå att du utgår ifrån att den inte ska ätas..
I mina ögon kan det där lika gärna vara gul flamskivling, Pholiota alnicola.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone