0 422 visningar

13 svar

Lökbrosking

OlaH

3 nov 2011 kl. 17:38

Hej!
Någon som plockat lökbrosking i Värmland?

0

"JAS" Helsingborg

3 nov 2011 kl. 18:05

Nej men både lökbrosking och stor lökbrosking lär finnas i ditt område enligt “Ekologisk katalog”

0

OlaH

3 nov 2011 kl. 20:51

fast om du inte sett den här Janne, så är den kanske inte helt lätt att hitta. :-)

0

"JAS" Helsingborg

3 nov 2011 kl. 21:45

Nja, du vet hur det är Ola, ögonen och hjärnan inställda på kantareller, trumpet och myxar då ser man inte mycket annat om man inte ramlar på dem vill säga :-)
Här i mina trakter så har jag gott om stor lökbrosking och nästan uteslutande på boklågor, har visserligen inte plockat några ännu i år då jag har en del torkat från tidigare säsonger.
Men om du vill prova på den så om det fortfarande finns kvar där ute i markerna nästa vecka så plockar jag åt dig om du vill.

0

OlaH

4 nov 2011 kl. 17:30

Å skicka hit dom torkade menar du eller?

0

OlaH

4 nov 2011 kl. 17:30

Å skicka hit dom torkade menar du eller?

0

Asiankitten

8 nov 2011 kl. 01:08

Jag har plockat lökbrosking på öland och i sthlms trakten. De små. Dem kan man känna att man är nära dem på lukten ibland! Här i sthlm har de växt under granar när jag har hittat dem… på öland under syrén fast med typ.. nått annat träd bredvid… =)

0

"JAS" Helsingborg

8 nov 2011 kl. 07:21

Oj, glömde att kolla upp tråden, sorry. Ja jag menar att skicka dem torkade.

0

olaH

9 nov 2011 kl. 20:17

Skicka gärna ett hekto eller 2!
Hur kan jag kompensera dig? Saknar du något som vi kan skicka dig? Annars har vi fungerande rutiner för ersättning i svenska kronor. Ge mig bara priset och ett kontonr. Var inte blyg. Är du alldeles oskälig så blir det bara en affär. :-)

0

"JAS" Helsingborg

9 nov 2011 kl. 21:01

Jag skall ut en sväng i morgon och se vad som döljer sig på mitt bästa ställe när det gäller dessa vitlöksdoftande raringar, de kan eventuellt vara slut för säsongen. Jag skall oxå kolla i mitt förråd med torkade och se vad som finns där.

0

"JAS" Helsingborg

9 nov 2011 kl. 21:03

Glömde tillägga att jag inte tar emot pengar från kompisar, bara tipps på bra svampställen:)))))

0

OlaH

10 nov 2011 kl. 18:58

Hur går det Janne?

0

"JAS" Helsingborg

11 nov 2011 kl. 22:10

Om du kollar tråden “En dag i skogen” så fattar du:( Men du kan ändå få en förklaring här. De flesta lökbroskingar är över, slut borta med insekterna och hösten, så tyvärr för du ta dig till tåls till nästa säsong. I skafferiet hade jag bara Lökbroskingsmjöl, det är nästan bara så jag använder den. När någon som tycker om vitlök men inte vill lukta vitlök är denna svamp ett utmärkt substitut. Du skall oxå veta att 2 hg. torkade hattar är en jäkla massa hattar, nästan 10 lit färska hattar, så det kan du inte räkna med ens till nästa säsong.

0

OlaH

12 nov 2011 kl. 08:19

OK Janne :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone