Nu undrar jag över diverse svampar hittade idag i luckig grandominerad skog norr om Uppsala. Tacksam för hjälp med dessa.
Serie 1: Fingersvamp som ser lite speciell ut. Växte i kanten av ett hygge. Hoppas någon vet vad det är.
Tack Tony. En del bilder på lutvaxing liknar min men jag tycker inte lukten stämmer. Den har en halvtydlig lukt men jag skulle inte beskriva den som nitrös. Å andra sidan har jag inte full koll på hur “nitröst” luktar. Jag har försökt leta lite själv men hittar inget bra alternativ. På MycoKey står att lutvaxingen kan växa i fuktig skog så miljön kanske inte är helt fel. Hela skogen är luckig med mycket gräs och många fuktiga-blöta partier. Den är betespåverkad med en hel del gropar där man troligen brutit kalk eller annat till en silvergruva i norra delen av området.
Fingersvampen i Serie 1 liknar helt riktigt ängsfingersvamp. Har dock hittat små fingersvampar med detta utseende och sporer som stämmer med ängsfingersvamp men som saknar dennas mjöldoft och inte heller smakar bittert.Vet någon om det finns fler liknande arter?
Serie3: Här är det ett par saker som gör att jag tror det kan vara en annan art än kantarellvaxing. Foten är rödare upptill och klart rödare än hatten. Hatten ser ut att vara glatt istället för filtartad (vilket naturligtvis är svårt att se på bild!). Om mina intryck stämmer kan det möjligen vara småvaxskivling Hygrocybe insipida som ibland har rejält nedlöpande skivor.
Serie 7: Här tror inte jag heller att det är lutvaxskivling. Tycker hatten ser småfjällig ut. Om så är fallet kan det vara en något blek mönjevaxskivling.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.