0 472 visningar

14 svar

icka på alm eller ask, vilken

Nils-Olov Uppsala

4 nov 2011 kl. 18:33

Hittade denna gren under en död Alm.
Det står även en rötangripen Ask intill så det kan även vara från Asken
Vad kan det vara för svamp?
Nils-Olof Jerling
Uppsala

0

klas jaederfeldt

5 nov 2011 kl. 01:20

gissningar kan bli, ceriporea purpurea purpurticka eller ceriporiopsis resinascens hartsporing

0

Jan A, Uppsala

5 nov 2011 kl. 08:26

Det bör vara tämligen enkelt att avgöra om grenen kommer från ask eller alm. Asken har motsatta knoppar och har därmed också parvis motsatta “förgreningar”. Almen har helt annorlunda, “strödda” knoppar o.s.v.

0

Irene A

5 nov 2011 kl. 09:47

Kan det inte vara rostticka (både alm och ask är vanliga substrat för den)?

0

Irene

klas jaederfeldt

5 nov 2011 kl. 09:49

kanske men i min dator så ser bilden för röd ut att vara den

0

Klas

Irene A

5 nov 2011 kl. 09:52

Håller med om att den ser lite för röd ut, men att döma av den rosa ytan på veden verkar det vara lite rödstick i bilden också..

0

Nils-Olof

5 nov 2011 kl. 13:14

Ja det hade varit enkelt om grenen hade haft knoppar. Grenen låg under en död Alm som dessutom har en Ask i dåligt skick bredvid sig. Asken har släppt en del grenar från hög höjd så grenarna är blandade. Grenen är som mest 15cm i dia

0

Nils-Olof

5 nov 2011 kl. 13:18

Grenen har varit död länge och saknar knoppar alltså

0

Nils-Olof

5 nov 2011 kl. 13:34

Jag tycker Ceriporia purpurea passar in bäst. Går den på Alm?
Har tagit undan den grova grenen så att den inte utsätts för mer skadegörelse.
Ska man hålla den fuktigt och skuggigt?

0

Jan A, Uppsala

5 nov 2011 kl. 14:46

Det förstår jag väl att den inte har knoppar. Men det brukar bli ngt mera beständigt av knoppar, t.ex. förgreningar som finns kvar även långt efter döden…

0

Nils-Olof

5 nov 2011 kl. 17:14

Ja jag förstår
om trädet fått utveckla sig utan toppskiften är det väldigt enkelt. Grenen är säkert 25-30år. Den har inga direkt motstående grenar i allafall vad jag kan se.
Tror jag ska ta en bild med systemkamera och jämföra med mobilen. Det kan vara så att mobilen ger “livfulla färger”
Har pormönstret något att säga?

0

Irene A

5 nov 2011 kl. 17:58

Du kan ju prova att mosa/trycka på porlagret med tummen om du ändå ska titta till dem igen…

0

Michael Krikorev

5 nov 2011 kl. 19:05

Här kommer ett långskott… på min skärm påminner färgen väldigt mycket om lystickan (Hapalopilus rutilans), men den är nästan alltid hattbildande och sällan resupinat. Du kan ju ändå passa på att droppa en droppe ammoniak eller annan basisk lösning, typ kaustiksoda, för att se om det blir någon färgförändring till lila/violett.

0

Caspar

6 nov 2011 kl. 01:01

Det första jag tänkte var lysticka när jag såg bilden.

0

Hans v E

6 nov 2011 kl. 10:18

För mig säger första intrycket kötticka, men jag ska nog vara tyst inför er tickare :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone