Man brukar ju ägna sig åt tomtskådning inom ornitologkretsar (dvs. räkna fåglar man kan se på/från den egna tomten). Jag har roat mig med att tomtskåda mina 3000 kvm på ätlig svamp, detta är min lista:
* Kantarell
* Karl-Johan
* Smörsopp
* Sandsopp
* Blodriska
* Citronslemskivling
* “kremla” (röd och mild, eventuellt flera olika)
Det blir en fin liten röra…
Hur ser det ut i er absoluta närhet, nån som slår mitt tomtrekord?
Anki: WOW!
Fast du “fuskar ju” och kan namnen på de olika kremlorna… ;-)
Tegelsopp har jag också kom jag på men den äter jag inte, kanske ska börja med det…
Stolt fjällskivling är jag fortfarande utan totalt (har inte hittat den i skogen heller…), det är mitt stora mål i höst, att hitta stolt fjällskivling, och det behöver INTE vara på tomten… ;-)
Jonnie: med den kantarellskörden så kan du gott få vara lite avis på min tomt… ;-)
Anders: visst är det kul när man börjar leta?!?
Nu har ju hösten kommit lite längre och jag har hittat några svampar till…
* Kantarell
* Karl-Johan
* Smörsopp
* Sandsopp
* Blodriska
* Citronslemskivling
* “kremla” (röd och mild, eventuellt flera olika)
Nya sen sist:
* Fårticka
* Blek taggsvamp
* Rimskivling
* Sotvaxing
* Trattkantareller
Vad det är kul med svamp!
Åh! Vissa tomter skulle jag vilja bo på - eller besöka om natten och svamppalla!
Jag som var så mallig över mina nejlikbrosklingar. Jag har några andra också, men jag får fota och låta er namnge för jag vet inte vart min stora svambok tagit vägen.
Förresten - granblodsriska är ju sååå god, men jag lyckas inte hitta den här uppe (v-botten). Har den någon geografisk bindning? Någon som vet?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.