0 335 visningar

10 svar

Tomtskådning

Stella

9 sep 2006 kl. 20:38

Man brukar ju ägna sig åt tomtskådning inom ornitologkretsar (dvs. räkna fåglar man kan se på/från den egna tomten). Jag har roat mig med att tomtskåda mina 3000 kvm på ätlig svamp, detta är min lista:

* Kantarell
* Karl-Johan
* Smörsopp
* Sandsopp
* Blodriska
* Citronslemskivling
* “kremla” (röd och mild, eventuellt flera olika)

Det blir en fin liten röra…

Hur ser det ut i er absoluta närhet, nån som slår mitt tomtrekord?

0

Jonnie

9 sep 2006 kl. 22:08

Slår i alla fall mej med hästlängder, har bara någon obskyr liten svamp i gräsmatttan, någon gråsvart, ser inte ätlig ut, kan ju visserligen skylla på avsevärt mindre tomt, strax utanför har jag en fin fläck kantareller (den låter jag grannen ta!)

0

Anki A

10 sep 2006 kl. 09:47

Kul ide´! Min tomt är ung. lika stor som din och jag kan förutom de du räknade upp lägga till:

Stolt fjällskivling
Mjölskivling
Tegelsopp
Blodsopp
Mandelkremla
Kantkremla
Storkremla
Tegelkremla
Pepparriska
Föränderlig tofsskivling

0

Anders

10 sep 2006 kl. 09:53

Min tomt.

Nejlikbroskling
Strandängschampinjon
Grynsopp
Syllsvamp
Rabarbersvamp

0

Stella

10 sep 2006 kl. 12:27

Anki: WOW!

Fast du “fuskar ju” och kan namnen på de olika kremlorna… ;-)

Tegelsopp har jag också kom jag på men den äter jag inte, kanske ska börja med det…

Stolt fjällskivling är jag fortfarande utan totalt (har inte hittat den i skogen heller…), det är mitt stora mål i höst, att hitta stolt fjällskivling, och det behöver INTE vara på tomten… ;-)

Jonnie: med den kantarellskörden så kan du gott få vara lite avis på min tomt… ;-)

Anders: visst är det kul när man börjar leta?!?

0

Helena

10 sep 2006 kl. 13:26

På min tomt så finns följande
Karl Johan
Kantareller
Granblodriska
Fjällig bläcksvamp
Grönkremla
Björksopp
Lärksopp
Aspsopp
Tegelkremla
Sen finns det en massa flugsvampar och lite brödkorgsvamp också

0

Uppdatering...

Stella

13 okt 2006 kl. 16:22

Nu har ju hösten kommit lite längre och jag har hittat några svampar till…

* Kantarell
* Karl-Johan
* Smörsopp
* Sandsopp
* Blodriska
* Citronslemskivling
* “kremla” (röd och mild, eventuellt flera olika)

Nya sen sist:
* Fårticka
* Blek taggsvamp
* Rimskivling
* Sotvaxing
* Trattkantareller

Vad det är kul med svamp!

0

Uppdatering...

Eva

13 okt 2006 kl. 16:28

Åh! Vissa tomter skulle jag vilja bo på - eller besöka om natten och svamppalla!
Jag som var så mallig över mina nejlikbrosklingar. Jag har några andra också, men jag får fota och låta er namnge för jag vet inte vart min stora svambok tagit vägen.

Förresten - granblodsriska är ju sååå god, men jag lyckas inte hitta den här uppe (v-botten). Har den någon geografisk bindning? Någon som vet?

0

Uppdatering...

Eva

13 okt 2006 kl. 17:33

Nu har jag fotat men resultatet blev inte så bra så jag tror jag håller bilderna för mig själv. Ska önska mig en bättre kamera av tomten. Men jag hittade 5-6 sorter utöver mina nejlikbroskingar.
Sedan kom glassbilen :)

Trevlig helg!

0

Eva

Irene A

13 okt 2006 kl. 18:15

Det brukar finnas gott om granblodriska häruppe, men just i år verkar det inte ha varit så bra år för den. Det är möjligt att den inte gillar så långvarig torka som vi hade den här hösten.

0

Uppdatering...

Lena m

13 okt 2006 kl. 18:18

Oj då, jag har bara hittat föränderlig tofsskivling här, fast tomten är ca; 2000 kvm. Måste ut och kolla när dagen gryr!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone