0 332 visningar

12 svar

Min bästa svampupplevelse

Anders

9 sep 2006 kl. 20:39

Jag bestämde mig för att ge mig av hem efter en svamptur.
Jag ginade över en granplantering .
Och Märker att det fulkommligt kryllar av granblodriskor.De var överallt. Det var svårt att inte gå på dem.
Jag blev helt lyrisk och plockade en ica-kasse full på ca en timme.
Helt otroligt mycket, och jag naggade lite av stället bara.
Imorgon tar jag med en svart sopsäck och åker tillbaka.

Det är min absolut bästa svampupplevelse.

Jag hade ingen aning om att de kunde växa i så enorma mängder.

Se bild….

0

Stella

9 sep 2006 kl. 20:44

Kul! Grattis!

Hur tillagar du dem? Hittade just ett gäng i min gräsmatta och började fundera på hur de ska lagas…

0

klas jaederfeldt

9 sep 2006 kl. 22:55

varför grovrensade du inte i skogen, då hade du inte behövt släpa hen så mycket

0

Anders

9 sep 2006 kl. 23:07

Nästan alla är helt utan mask

0

Helga

9 sep 2006 kl. 23:56

Det är mycket smak i blodriskor. Jag använder dem i stuvningar, stekta till toast, som fyllning i paj, ja allt möjligt! En riktig favorit!
(du kommer att ha rödfärgad urin dagen efter)

/Helga

0

Maria N

10 sep 2006 kl. 08:19

Jag säger bara GRATTIS ANDERS!

0

Svampnörden

10 sep 2006 kl. 09:52

Jättefint Anders!

Hinner du äta upp allt nu eller går de att torka? Eller frysa?

0

Anders

10 sep 2006 kl. 09:54

Jag förvällde allt och frös in, hoppas det går bra.

Det blir väl att leta på lite recept sedan….

0

Bo Reyer

10 sep 2006 kl. 14:43

Det var för 2 år sedan när jag bara var 8 meter ifrån ett något stressat lodjur vid sjön Långforsen i Sala.

0

Anders

10 sep 2006 kl. 16:36

Nu har jag och en till varit ut på samma ställe.
Vi plockade i ca 2, 5 timma och kom hem med maskfria grovrensade hela 35 kilo granblodriska.

Helt otroligt, och det fans exemplar som mätte 15 cm i hattdiameter.

Man kunde fylla en plastkasse innan man kommit runt en gran. och nästan alla var maskfria.

Och vi har fortfarande bara naggat lite av svampstället.

Brukar de växa i sådana ofantliga mängder?

0

Bo Reyer

10 sep 2006 kl. 16:59

Helga. Kort fråga till moderater. Äter dom blodriska? Det går säkert att tillsätta ett ämne som färgar urinen blå.

0

Danne

10 sep 2006 kl. 22:21

Verkar finnas mycket blodriska i år. Såg att dom säljer på torget och det brukar de bara göra när det finns riktigt mycket av någon sort. För några veckor sedan var det KJ.

0

Anders

10 sep 2006 kl. 22:59

Vad tog dom för ett kilo?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone