0 337 visningar

7 svar

På Bok I Uppsala

Håkan Bråkan

5 nov 2011 kl. 22:47

Go helg på er alla. Har varit på ny tur i Stadsskogen idag. Tyvärr var lyset ruttet (det är ju Novbember) men lite kul blev det bl.a. Frostvaxing. Dessa var dock frågetecken hoppas ni kan eller vill hjälpa mig. Alla tre stod vid eller satt på död ved till Bok.
1. En röksvamp jag inte känner igen
2. Ett skinn
3 en ticka har också undersidan om det behövs.

Stadsskogen, Uppsala

0

Håkan Bråkan

5 nov 2011 kl. 22:55

Vi tar två till i samma område.
1. Skivling som inte luktade speciellt mycket (jag lite förkyld) men var rätt fet i smaken.
2. Detta kan väl vara någon sorts alg eller?

Stadsskogen, Uppsala

0

Hans-Åke

6 nov 2011 kl. 00:17

mjukskinn,kantarellmussling

0

Hans-Åke

6 nov 2011 kl. 01:01

gyttrad röksvamp

0

Irene A

6 nov 2011 kl. 09:56

Jag gissar

vårtig röksvamp (rutmönster efter avfallna vårtor)

någon Stereum (inte mjukskinn, det har mer bomullsaktig kant)

kantarellmussling

slemflamskivling (mest för att den är så ljus..)

0

Hans v E

6 nov 2011 kl. 10:11

5: En pyrenomycet, kanske släktet Leptosphaeria.

0

Jan A, Uppsala

6 nov 2011 kl. 10:20

Kantarellmusslingen tycks gå till i U:a k:n i det varma höstmörkret!

0

Håkan Bråkan

6 nov 2011 kl. 11:37

Oj då, här jobbas det. Supertack till Hans-Åke, Iren A., Hans v E och Jan A från grannbyn Ni är fantastiska.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone