Det börjar bli ont om svamp och då börjar man titta på sådant som man tidigare gått förbi för att det ser för svårt ut. Jag har samlat en hel del idag som jag undrar över. Men jag börjar med två som jag inte kommer någonstans med.
Serie 1: En liten spindling (för det är det väl?). De större hattarna är 2 cm breda om man breder ut dem. De växte i tallskog. Sporerna är ca 7 x 5 my och svagt knottriga. Jag gissar att det är någon Telamonia, men sen?
När det gäller myxen så är det inte så lätt men en gissning är att det rör sig om Physarum album som är rätt vanlig och jag tycker mig se att fruktkroppsväggen (kapillitumet) är på väg att spricka upp på ett för arten typiskt vis. MEN det är en vild gissning, det krävs nästan alltid mikroskopering för att på ett säkert sätt artbestämma myxomyceterna.
Lyfter tråden för att se om det går att få fler förslag på spindlingen. Jag förstår att den inte är lätt. Men borde inte sådant som att den växer med tall, kommer sent på året och tycks växa i små grupper hjälpa en del? Jag funderar på om det här kan vara samma art. Den växte i samma skog, också med tall.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.