0 1758 visningar

24 svar

Gråbroking och två till

Karin W

6 nov 2011 kl. 21:39

Serie 1: Det här måste väl vara gråbroking Panaeolus papilionaceus? Kul att det var någon svamp som det gick att få namn på, om det är rätt. Växte i hästdynga.

0

Karin W

6 nov 2011 kl. 21:43

Den här är svårare. Den växte på en öppen berghäll vid Ekoln (Mälaren). Sporerna är citronformade och ganska stora, i storleksordningen 13 x 6 my. Den har cheiloystider som har en form som jag skulle kalla för flasklik, men ni får gärna hjälpa mig med rätt ord för formen. Den känns rätt svår men kanske finns förslag, åtminstone till släkte?

0

Karin W

6 nov 2011 kl. 21:47

Första bilden hör till förra serien (Serie 2)

Serie 3: En “trattskivling” med små ljusa sporer. Den växte på samma häll som svampen i Serie 2. Även denna känns svår.

0

Karin W

6 nov 2011 kl. 21:49

Bilderna till Serie 1 kom visst inte med. Kommer här istället.

0

SvenD

6 nov 2011 kl. 22:03

Fina bilder på gråbroking!

0

Karin W

7 nov 2011 kl. 21:17

Är det ingen som har något förslag på 2:an och 3:an. Tacksam för förslag om släkten.

0

Jan Olsson

7 nov 2011 kl. 23:35

Serie 2 : Om inte sporerna varit så stora hade det kunnat vara Tubaria conspersa. Utseende, sporform och din beskrivning av cystider stämmer med denna art. Hur stora var svamparna? Tubaria conspersas hattar är vanligen bara någon centimeter breda.

Serie 3: Det är säkert en trattskivling men de är svårbestämda. Färgen, biotopen och årstiden stämmer bra med en ganska vanlig art som heter Clitocybe diatreta.

0

Karl S

8 nov 2011 kl. 20:20

Nr 2: med dom ljusa lamellerna skulle du kunna kika på Naucoria.

0

Karin W

8 nov 2011 kl. 20:40

Tack Karl. Naucoria skulle kanske kunna vara en möjlighet. Problemet är väl att de växte på en öppen berghäll med tunt jordtäcke och utan träd. Jag såg att bilden på cheilocystiderna till Serie 2 inte kom med. Kommer här istället.

0

Karin W

8 nov 2011 kl. 20:44

Storleken på svamparna i Serie 2. Hattarna var nog ca 2 cm breda.

0

Karin W

8 nov 2011 kl. 20:58

Jag är speciellt nyfiken på Serie 2, för den kändes rätt karaktäristisk, så jag fortsätter plågar er med den. Skulle det kunna vara en Psathyrella?

0

Karl S

8 nov 2011 kl. 21:50

Karin, jag tycker lamellerna är för ljusa för en Psathyrella, du skulle direkt se det på sporerna också. Den enda Ps. jag känner som har ljusare (dvs. “icke-svarta” sporer) är Ps. piluliformis och den kan det inte vara.

Om det är Naucoria: N. bildar mycorrhiza mest (eller enbart) med al och sälg, det kanske fanns små sälgplantor på din berghäll?

0

Karin W

8 nov 2011 kl. 22:05

Jag har svårt för att tro det. Det är mest bart berg med skorplavar, sen finns det lite jord och mossor i vissa små områden och det var i ett sådant som svamparna växte. Men jag får försöka ta en tur till helgen och kolla.

0

Jan Olsson

9 nov 2011 kl. 21:20

När jag ser bilden på cystiderna tror jag också att det är en Naucoria. En grupp från detta släkte har sådana cystider. Sporena är av rätt storlek och de skall vara småvårtiga vilket dock inte framgår av bilden. Du kanske såg det när du kikade i mikroskopet?Jag tror du kommer hitta en al eller sälg närheten av din häll.

0

Karin W

9 nov 2011 kl. 21:42

Jan, vet du eller någon annan vad den här formen på cystider kallas?

0

Jan Olsson

9 nov 2011 kl. 21:57

De skulle väl närmast kallas urticoida p.g.a. sin smala övre del. Vet inget svenskt namn men det kommer från likheten med nässlors brännhår (sl. Urtica).
De har dock här en ganska tjock nedre del och är då till viss del bukformiga (ventricosa).

0

Karin W

9 nov 2011 kl. 22:17

Aha TACK. Jag har sett begreppet urticoida men inte förstått att det kommer från Urtica, kul!

0

Nr 2 och cystidier

Karl S

10 nov 2011 kl. 20:08

Jag hade tänkt kommentera cystidierna eftersom jag kände igen dom direkt när du la ut bilden, men var bortrest och hade ingen litteratur. Som Jan säger är de typiska för Naucoria, lageniforma (flaskformiga) med smal hals, man kan kanske också kalla dom urticoida, fast det väl vanligen används på smalare element i hymenium. Tubaria har inte cystidier av den typen du visade på bilden. Du kanske får satsa på Naucoria trots problemet med symbiont, Karin.

0

Nr 2 och cystidier

Karin W

10 nov 2011 kl. 21:33

Stort Tack. Nu har jag blivit så nyfiken att jag måste dit och kolla vad de växer med. Men det är någon km hemifrån så jag får ta det till helgen. Det är ju inte så många arter som har sådana cystidier och jag har försökt artbestämma den på de uppgifter jag har. Men det gick inte så bra, fast om det finns någonting kvar av svampen i helgen borde det vara möjligt

0

Nr 2 och cystidier

Karl S

11 nov 2011 kl. 22:08

Det finns ju en del örter som bildar ectomycorrhiza med svampar, t ex Dryas och Helianthemum. Det kanske kan vara fallet för någon Naucoria? Ämnet är bara delvis utforskat.

0

Ormrot

Irene A

12 nov 2011 kl. 09:14

är också känd för att bilda mykorrhiza med flera olika svampar.
Här är en artikel där man nämner fyra Naucoria-arter som kan ha ormrot som symbiont: cholea, tantilla, chamitae och bohemica (det finns säkert fler).

http://www.mycologia.org/content/98/3/468.full

0

Nr 2

Karin W

12 nov 2011 kl. 17:23

Nu har jag varit och tittat på växtplatsen för nr 2. Det finns ingen al eller sälg som svampen kan växa med. Det finns dock blad av både al och Salix som kommer från träd i strandkanten. Men det finns ett ca 3 dm högt askskott ca en halvmeter från svamparna. Andra växter inom 1 m är backlök, fältmalört, blodrot, någon måra, fetknoppar, gaffelbräken, Cladonia, gruskammossa m.fl. Alltså raka motsatsen till sumpskogsvegetation. Mycket pekar mot Naucoria, men i så fall vilken art? Den smakar bittert och är “hårig”. Skulle kunna vara N fellea eller luteolofibrillosa, men också någonting annat.

Bilder från växtplatsen. Svamparna växer nedanför den lodrätta hällen i vänstra delen av första bilden.

0

Nr 2

Tony S

13 nov 2011 kl. 10:32

Strandkanten ser ju ut att ligga nära inpå, och om det växer al där är det väl troligt att det är värdträdet. Det är ofta man hittar svamp som är knutna till ett visst trädslag 30 m från trädet.
Kanske N. subconspersa?
Även om miljön inte är den normala för arten.

0

Nr 2

Irene A

13 nov 2011 kl. 10:39

Håller med Tony, och i nyckeln hamnar jag också på subconspersa..

0

Nr 2

Karin W

13 nov 2011 kl. 11:50

Strandkanten ligger flera meter nedanför klippan. Jag tror inte att rötterna från dessa träd kan ta sig genom klippan och upp till växtplatsen. Men subconspersa kan det naturligtvis vara i alla fall. Stort tack för all hjälp!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone