C. orellanus kan växa i ren tallskog, jag har plockat den i sådan miljö i Spanien. Men om den går med Abies vet jag inte. Hur stor är din svamp egentligen?
Första bilden visar en svamp med grynig, orangebrun hatt, stämmer det? Velum verkar gult. Sista bilden en med mörkbrun glatt hatt. C. hinnuleus har glatt hatt, men annan färg. Det behövs nog mer data för att identifiera den.
Ja de stämmer svampen är brunrödorange och fjällig och toppig som ung.Sedan blir den slät mörk och flat. Hattbredd 5-6 cm. Lövträd finns i närheten, närmast aspsly, lönn och körsbär. Salix,ek o björk inom 20m avstånd. Tyvärr mosades svamparna av en byggställning när jag vände ryggen till.Det är tyvärr bara jag i familjen som förstår tjusningen med trädgårdssvampar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.