0 603 visningar

18 svar

Fyra besvärliga

Karin W

6 nov 2011 kl. 22:35

De här fyra svamparna växte på samma ställe. På och intill en häll i jordbrukslandskapet. De är alldeles för svåra för mig men det skulle vara kul att känna igen släktena.

Serie 1: Växte på en ohävdad ängsmark. Mycena kanske?

0

Karin W

6 nov 2011 kl. 22:38

Serie 2: Växte bland mossor på häll. Galerina tror jag, kan det stämma?

0

Karin W

6 nov 2011 kl. 22:39

Serie 3: Växte bland mossor på häll.

0

Karin W

6 nov 2011 kl. 22:41

Serie 4: Också bland mossor på häll.

0

Irene A

7 nov 2011 kl. 09:00

Håller med om Mycena och Galerina.
Den tredje säger mig inget, men den fjärde är en Hygrocybe, kanske miniata eller möjligen calciphila (ska gå att avgöra på sporformen).

0

Hans v E

7 nov 2011 kl. 09:05

1: Ja, Mycena. M. rosea kanske (Rosa rättikhätta)
2: Håller med om Galerina. G. hypnorum (mosshätting) kanske?
3: Går jag bet på. Vild gissning: Fayodia…
4: Ingen gissning.

0

Karin W

7 nov 2011 kl. 22:00

Tack för era förslag. Kul att det gick att komma en bit på väg. Irene, du verkar säker på att det är en Hygrocybe så jag får väl tro på dig även om det i det här fallet känns lite svårt. Jag fick inte alls någon vaxkänsla av den.

0

Irene A

7 nov 2011 kl. 22:05

Jag är inte säker på Hygrocybe, det var mest färgerna som påminde om det. En titt på sporerna kan väl ge mer att gå på?

0

Jan Olsson

7 nov 2011 kl. 22:08

Jag tycker nummer fyra påminner om en något sliten ockragul grynskivling Cystoderma amianthinum.

0

Karin W

7 nov 2011 kl. 22:32

Här kommer en besvärlig till. Serie 5 alltså:

Den växte under i en betesmark under en stor gran. Sporerna är små och droppformade. Mycena gissar jag på, men sedan går det väl inte att komma längre? Srämmer min gissning?

0

Karin W

7 nov 2011 kl. 23:42

Irene, jag såg inte ditt svar förrän nu. Jag tycker det är svårt att fotografera sporer när de är små men har gjort ett försök i alla fall. Storleken är ca 8 x 4 my

0

Michael Krikorev

7 nov 2011 kl. 23:45

Serie 1: Kan vara frosthätta, Mycena metata.

Serie 4: Håller med Jan, skulle gissa på en frostnupen och trött grynskivling.

Serie 5: Ingen Mycena, men gissar att du skulle finna en begravd grankotte i marken under den. Det är nog en Strobilurus.. Finns 3 arter i släktet, alla med pedagogiskt urskiljbara cystider (se Ryman). Grankotteskivling, Strobilurus esculentus, är min gissning.

0

Karl S

8 nov 2011 kl. 18:32

Första intryck av nr3: Mycena pura.
D:o av nr 4: Cystoderma sp., så jag håller med flera andra om den.
Håller oxo med Hans om nr 1 = M. rosea.

0

Irene A

8 nov 2011 kl. 18:45

Håller också med om grynskivling, men inte om Mycena rosea, det är en mycket stabbigare art.

0

Jan Olsson

9 nov 2011 kl. 22:09

Håller med Michael och Irene om nr 1. Michael har säkert rätt med sitt förslag frosthätta. Den får ofta denna rosaaktiga färg och är lite silkesaktig på hatten vilket jag tycker framgår av biden. Mycena rosea och Mycena pura har dock mycket slätare hatt precis som på bild nr 3 där Karl föreslår Mycena pura vilket jag tror är mycket troligt.

0

"JAS" Helsingborg

9 nov 2011 kl. 22:22

Är inte frosthättorna betydligt mer klockformade? Så här ser mina frosthättor ut.

0

Jan Olsson

9 nov 2011 kl. 22:36

Fin bild! Jag tror att även dina (JAS)frosthättors hatt vecklade ut sig för effektivare sporspridning när de blev äldre. När man jämför färg och textur på hatthuden ser man väl att de är ganska lika Karin W:s första bild?

0

Michael Krikorev

9 nov 2011 kl. 23:30

JAS, Även klockformade hättor kan med tiden få en utbredd hattform, och det kan även skilja sig mellan svampindivider inom samma art.

Jag tror fortfarande på frosthätta på Karins första bilder. Hattöversidans rosa färgton och den silkeslika/rimfrostlika lystern är en bra vägledning, precis som Jan O skriver. I mikroskopet är det ganska enkelt att utesluta andra arter då den har rätt stora ballonglikt uppsvällda cystider med korta utskott upptill. Mer läsning:
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/metata.htm

0

"JAS" Helsingborg

10 nov 2011 kl. 07:37

Ok, så klart, dumt av mig men då får både jag och Karin W tacka för den uttömmande infon om frosthättan:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone