Serie 1: Kan vara frosthätta, Mycena metata.
Serie 4: Håller med Jan, skulle gissa på en frostnupen och trött grynskivling.
Serie 5: Ingen Mycena, men gissar att du skulle finna en begravd grankotte i marken under den. Det är nog en Strobilurus.. Finns 3 arter i släktet, alla med pedagogiskt urskiljbara cystider (se Ryman). Grankotteskivling, Strobilurus esculentus, är min gissning.
Håller med Michael och Irene om nr 1. Michael har säkert rätt med sitt förslag frosthätta. Den får ofta denna rosaaktiga färg och är lite silkesaktig på hatten vilket jag tycker framgår av biden. Mycena rosea och Mycena pura har dock mycket slätare hatt precis som på bild nr 3 där Karl föreslår Mycena pura vilket jag tror är mycket troligt.
JAS, Även klockformade hättor kan med tiden få en utbredd hattform, och det kan även skilja sig mellan svampindivider inom samma art.
Jag tror fortfarande på frosthätta på Karins första bilder. Hattöversidans rosa färgton och den silkeslika/rimfrostlika lystern är en bra vägledning, precis som Jan O skriver. I mikroskopet är det ganska enkelt att utesluta andra arter då den har rätt stora ballonglikt uppsvällda cystider med korta utskott upptill. Mer läsning:
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/metata.htm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.