0 525 visningar

8 svar

lactarius sp.

Jan Olsson

6 nov 2011 kl. 22:50

Denna riska hittades förra året vid stranden av Dalslands kanal söder om Buterud. Den hade mild smak. Någon som har bra förslag?

0

Irene A

7 nov 2011 kl. 09:25

En vild gissning eftersom jag inte kan de sydliga arterna - Lactarius pallidus? Finns det bok där?

0

Irene A

7 nov 2011 kl. 13:39

Ett annat förslag är tallriska, Lactarius musteus, om den växte vid tall.

0

Jan Olsson

7 nov 2011 kl. 20:10

Tack för förslagen! Någon bok fanns inte i närheten och Lactarius pallidus känner jag ganska väl från bokskogar i Trollhättans närhet. Den har inte heller så mörk hatt vilket även gäller tallriskan Lactarius musteus. Även detta är en mycket blek art som jag hittat ett antal gånger i mager tallskog.I den ganska näringrika sluttningen ner mot sjön växer framförallt ek, någon tall och nere närmare sjön där riskan fanns växte björk, sälg och al. När jag nycklade den med hjälp av Funga Nordica hamnade jag snarare på arten Lactarius hysginoides. Där står också att denna art ofta finns i periodiskt översvämmade områden vilket stämmer väldigt väl med växtplatsen. Detta är dock en art som jag aldrig sett då den tydligen finns mycket sällsynt i norra Sverige. Jag känner inte heller någon som har erfarenhet av arten. Någon bild på arten har jag inte heller sett.

0

Jonas

7 nov 2011 kl. 20:55

Ser ut som en interessant riska, tyvärr kan jag inte hjälpa med artbestämmningen, bara att der inte är L. pallidus. L. hysginoides känner jag inte till…

0

Michael Krikorev

7 nov 2011 kl. 21:09

Lactarius hysginoides är det inte, men varför inte tallriska?

0

Jan Olsson

7 nov 2011 kl. 21:43

Jag kan ju naturligtvis inte vara säker på att det inte är tallriska. Någon jättestor erfarenhet av tallriskor har jag inte. Har väl hittat den något tiotal gånger och då i väldigt mager tallskog. Har doch aldrig sett något exemplar som är tillnärmelsevist lika mörkt och har en rödaktig nyans men är naturligtvis medveten om att svampers färger kan variera och att min erfarenhet av arten är begränsad.

0

Karl S

8 nov 2011 kl. 20:25

Du efterlyste bild på L. hysginoides‚ här är en från Härjedalen. Jag tror inte att det är din art. Jag skulle nog gissa på L. musteus, även om den är något mörk.

0

Jan Olsson

9 nov 2011 kl. 14:55

Tack för bra bild!! Det det är nu uppenbart att min art inte är L. hysginoides. Får väl hålla uppsikt på lokalen (Glyckshult)där min riska hittades och som inte alls liknar de lokaler med mager mark där jag tidigare funnit tallriska. Den kommer säkert också besökas under SMF:s svampvecka i Dalsland 2012.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone