0 971 visningar

6 svar

konserverad svamp

Draken

7 nov 2011 kl. 18:06

Det blev en stor skörd kantareller förra året så jag provade att konservera en del, en burk har nu öppnats och den ser fin ut, min fråga är om man kan veta att allt är OK om det luktar bra?

0

"JAS" Helsingborg

7 nov 2011 kl. 18:28

Om du har konserverat dem ordentligt så har du fått ett vakuum i burken och då skall de vara svåröppnade. Har du sådana med bygel och gummiring så märker du ju rätt lätt om de har “tagit” viket man skall testa direkt vid konserveringstillfället. Har konserveringen inte tagit så luktar det inte gott när du öppnar den lättöppnade burken och då är det bara att kassera. Öppnad burk förvaras så klart kallt och då håller sig innehållet i några dagar. Konserverade produkter håller i många många år om de förvaras på rätt sätt, lite under rumstemperatur om det är möjligt och mörkt.

0

Draken

7 nov 2011 kl. 18:37

TACK ja gummiringen satt nästan lite för bra och burken ÄR typ med bygel och de jag har, STORT TACK MIDDAGEN RÄDDAD!

0

Lena M

7 nov 2011 kl. 18:49

Vilken tur att middagen är räddad :)

Många gånger har jag reagerat över frågan ” är den ätbar ” och tänker att , är svamp huvudkosten hos besökare på forumet ? :))

Ärligt talat så äter vi svamp väldigt ofta, på hösten med nyskördad blir det nästan dagligen , sen glesnar det ur till mera normalt intag.

Ni andra , hur ofta ingår svamp i era luncher / middagar ?

0

Draken

7 nov 2011 kl. 22:10

Det blir ofta flera gånger i veckan och nästan var dag under den riktigt bra säsongen, sen glesnar det lite när trattkantarellerna kommer, jag blir lite mätt ett tag i nov. december på svamp, sen också lite snål i jan-febr. Det måste ju finnas lite i frysen kvar till sommaren om det skulle visa sig att det inte alls blir någon svamp det året. De torkade är jag lite dålig på att ta hand om, men nu ska jag i alla fall göra risotto på min fina karljohan som är torkad.

0

"JAS" Helsingborg

7 nov 2011 kl. 22:17

Inte mer än en gång i veckan, jo kanske vid enstaka tillfällen, tex. när jag är på svampsafari då blir det flera dagar i följd men annars nej. Svamp är en rätt “tung” föda och jag gillar att sväva i det blå, så det blir inte så ofta men däremot regelbundet året om :o….

0

Draken

7 nov 2011 kl. 23:22

Det bästa med mig är magen, den är hur tålig som helst och det där med svamp som svårsmält föda har jag aldrig känt av o visst är det härligt att sväva i det blå, tack för svar

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone