Om du har konserverat dem ordentligt så har du fått ett vakuum i burken och då skall de vara svåröppnade. Har du sådana med bygel och gummiring så märker du ju rätt lätt om de har “tagit” viket man skall testa direkt vid konserveringstillfället. Har konserveringen inte tagit så luktar det inte gott när du öppnar den lättöppnade burken och då är det bara att kassera. Öppnad burk förvaras så klart kallt och då håller sig innehållet i några dagar. Konserverade produkter håller i många många år om de förvaras på rätt sätt, lite under rumstemperatur om det är möjligt och mörkt.
Vilken tur att middagen är räddad :)
Många gånger har jag reagerat över frågan ” är den ätbar ” och tänker att , är svamp huvudkosten hos besökare på forumet ? :))
Ärligt talat så äter vi svamp väldigt ofta, på hösten med nyskördad blir det nästan dagligen , sen glesnar det ur till mera normalt intag.
Ni andra , hur ofta ingår svamp i era luncher / middagar ?
Det blir ofta flera gånger i veckan och nästan var dag under den riktigt bra säsongen, sen glesnar det lite när trattkantarellerna kommer, jag blir lite mätt ett tag i nov. december på svamp, sen också lite snål i jan-febr. Det måste ju finnas lite i frysen kvar till sommaren om det skulle visa sig att det inte alls blir någon svamp det året. De torkade är jag lite dålig på att ta hand om, men nu ska jag i alla fall göra risotto på min fina karljohan som är torkad.
Inte mer än en gång i veckan, jo kanske vid enstaka tillfällen, tex. när jag är på svampsafari då blir det flera dagar i följd men annars nej. Svamp är en rätt “tung” föda och jag gillar att sväva i det blå, så det blir inte så ofta men däremot regelbundet året om :o….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.