Idag gack jag för att hämta en liten flisa från den döda, barkfria klentallen.
De små vita på bild 1 har vuxit till sig och är nu kanske 1½ mm. Undrar vad de tänker bli?
Bild 2 visar Caloceran? in situ på klentallen. På bild 3, där den losskurna och hemtagna flisan ligger på 5mmrutppr, kan småleken lättare uppskattas. Klart att det skulle kunna vara C.furcata, men så små?
Vedflisan sparad!
C. cesatii/C. sphaerosporus tycks vara ”närstående”, åtm enligt vissa källor.
Någon av dem har tydligen angripit Gudruns offer, granlågor; http://dpes.gu.se/digitalAssets/1293/1293816_Natalia_Svensson.pdf, men egentligen ska väl cesatii ge sig på död lövved, såsom Salix m.fl.? Min döda, klena, stående, barkfallna tall förblir tall och
jag räknar med att kunna kolla den varje vecka, personligen eller genom ombud!
Utvecklingen går i detta fall framåt, åtm. just nu! Vi får se vad som händer, Hans!…
Ingen som har ngt att tillägga om de gula, 1- drygt 2 mm små Calocera sp. på samma tall?
Vad jag kan se när jag kollar mina bilder är att Vintermussling Panellus mitis inte är “luden” som liten och den går på barrved medan Crepidotus cesati är luden som liten men den går som du säger på lövved och jag har den nästan uteslutande på salix!? Min slutsatts är alltså att du har någon annan art, en liten vit luden på barrved?:) Skall bli intressant att se vad den utvecklas till.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.