Camilla
9 sep 2006 kl. 21:59
Hej, jag har plockat trattkantareller i år o är ju ny på det där.Har ju läst på en del o kollat noga.Men jag har nu läst massa otäckt om hur lätt det är att förväxla dessa´med giftspindlingen!.Men hur lätt är det egentligen??Vill verkligen veta detta!!Jag tycker inte dom verkar speciellt lika eftersom dom absolut inte ser likadana ut undertill..eller har jag fel?
Har den toppiga giftspindlingen en grop i mitten?Som liten kanske?Sen har jag läst att man ser det lättast på att det är ett hål i trattisen men det är det ju inte när dom är små?eller??Då är det ju bara en fördjupning!!Som sagt jag tycker inte dom verkar så lika men vill gärna ha en åsikt om detta.Man blir lite rädd, har plockat en liter idag och har ju ingen lust att chansa på att äta om det kan va så lätt att förväxla.Skulle vara tacksam för svar här…
ja absolut och även i tex bonniers svampbok!:)
Och eftersom det har stått på varenda sida jag har läst om tarttakantareller så blir man ju lite nervig, jag viftade själv bort detta eftersom jag inte ansåg dom direkt lika, men ju mer man läser desto mer osäker blir man ju!
Hej!
Någon likhet mellan dessa svampar finns ej. Den toppiga giftspindelskivlingen har en brun ofta filthårig hattyta, och ofta en puckel i mitten., skivorna är bruna till rödbruna höga och sitter glest.Den har en gulbrun fot ofta med gulbruna band runt.
Trattkantarellen är navlad, ihålig från hatten genom foten.Ljusbrun till nästan svart hatt.Foten är varierande i färgen från ljusbrun till gul smal och tillplattad.Växtplatsen är dock ofta den samma, och de flesta förgiftningsfallen har skett genom slarv i ivern när man hittat mycket trattisar, och ravsat åt sig.Det är då kanske en liten bit från en toppig gift spinling följt med.Denna lilla bit räcker om den hamnar i tillredningen för att någon skall bli riktigt sjuk.Giftet heter orellanin och angriper njurarna.Symtom som kraftig törst och huvudverk dröjer däremot flera dagar upp till två veckor.
Så grovrensa i skogen så slipper du denna livsfarliga svamp.
Jag kan inte tänka mig att en sådan varning är riktad till folk som studerar sina svampböcker och också tittar på det dom plockar.
Varningen är befogad för såna som läser i kvällstidningen att “nu är det gott om matsvamp i markerna”, och sedan går ut och rafsar ihop något i skogen utan att ha några kunskaper alls (alternativt med väldigt dålig syn och dålig självbevarelsedrift) därför att trattkantarell och toppig giftspindling ofta trivs i samma marker, men lika varandra är de inte.
det är också så att toppig giftspindel är en vanlig svamp i västsverige, där kanske den växer ihop med trattisar, men i sthlmstrakten där jag är, är spindelskivlingen sällsynt, och kan bara hittas vid stubbar i i sunkig miljö. men det är väl så att någon tror att alla spindelskivlingar som hittas ihop me trattisar är toppig giftspindel, vilket de säkert inte är. bland trattisar kan man hitta många små spindlingar av undersläkte telamonia och (färgsvamparna) i dermocybe.
Att få i sig en spindelskivling behöver inte betyda att det är kört och bara graven väntar, T.ex Rimskivling (Rynkad tofsskivling) som också är en spindelskivling
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.