0 360 visningar

17 svar

En resa till Skånes

"JAS" Helsingborg

9 nov 2011 kl. 09:23

Serie 1. ostkust blev det igår närmare bestämt “Gropahålet” Yngsjö för att plocka riddarmusseron och frostvaxingar. Nästan alla riddarmusseronerna växte i sanddynor och det var ett ståhej att få bort all sand om jag nu fick bort all sand från dem, det kommer att visa sig framöver. Just nu ligger de på torkning och frostvaxingarna ligger i magen:) Det skrivs nästan alltid att frotvaxingarna i det närmaste är angripsfria då det är långt fram på hösten MEN det gäller inte här nere nästan ALLA var angripna och jag fick inte ens en bra bild på dem:( Här kommer i alla fall några bilder på riddarmusseronen och på en som inte ville vara med och några sandfria.

0

"JAS" Helsingborg

9 nov 2011 kl. 09:29

Serie 2. Ni som tror er veta att Skåne är platt och inte inbjuder till några strapatser och utmaningar skulle ha varit med här. Här är det tallskog planterad för att binda sanddynerna och detta gjordes för mer än hundra år sedan, moss och lavlagret är tjockt under det sugande sand och det går uppför och nerför och benen var helt slut efter 5 timmar i denna jobbiga men vackra miljö. I mellan åt så får man dra sig ner mot havet för att få vila ut och gå på slätmark.

0

"JAS" Helsingborg

9 nov 2011 kl. 09:35

Serie 3. Nere vid havet växte en hel del Bovista, frotvaxingar, blåmusseron mängder av gul flugsvamp och en hel del annat. Några mosskantareller kom i vår väg och så denna som oxå företrädesvis växte i sanddynorna som jag inte vet vilken det är?

0

"JAS" Helsingborg

9 nov 2011 kl. 09:40

Serie4. En flugsvamp och jag är dålig på dessa så lite hjälp är önskvärd, mängder av dem och de flesta av dem hittade vi i sanddynerna.
En trevlig och givande tur var det i alla fall. Kompisen som var med hittade även kantareller i sanddynerna, han har inte bråttom men tycker att jag fotar för mycket så det blev inte så många fotografier tyvärr, han är otålig för han vill ha korgen full och det köper jag :)

0

Lena M

9 nov 2011 kl. 09:53

Håller med dig att frostvaxingarna är angripna, jag kollar på plats att de är okey.

Konstig plats för riddar musseronen, äter du dem ?

Jag vet att Skåne inte är platt, har varit där flera gånger.

Dina undringar över andra svampar lämnar jag över till annan, men det såg onekligen mysigt ut bland sanddynerna.

0

"JAS" Helsingborg

9 nov 2011 kl. 10:12

Ja, jag äter dem men inte i stora mängder. Riddarmusseronen som växer tillsammans med tallpå sandig mark anses var en lite avvikande form skriver Ryman-Holmåsen, vi har bestämt den till Tricholoma equestre och den vekar föredra sanddynerna!

0

gunhild i Kåddis

9 nov 2011 kl. 17:01

Riddaren rustad i mossa var fin. Jag förstår din böjelse att få fota allt. Jag har också vandrat i planterad tallskog vid stranden men i Halland vid Mellbystrand.

0

Bo E

9 nov 2011 kl. 17:12

tack för ännu en härlig skåneresa!

är det samma flugsvampar på alla bilder
?

jag tyckte mig se rodnande flugsvamp och gulvit flugsvamp men blir osäker om alla är samma kanske det inte är någondera
??

0

"JAS" Helsingborg

9 nov 2011 kl. 17:43

Samma flugsvamp på alla tre bilderna, och jag är osäker på om det är den gul-vita, så därför har jag ropat på hjälp:)

0

Jan Olsson

9 nov 2011 kl. 21:36

I serie 3 har du någon brun musseron. Möjligen Tricholoma pessundatum.

0

"JAS" Helsingborg

9 nov 2011 kl. 22:13

Tack för den Jan Olsson, inte helt omöjligt att det är den.

0

"JAS" Helsingborg

10 nov 2011 kl. 16:18

Inga fler förslag på flugsvampen och den bruna?

0

Jan Olsson

10 nov 2011 kl. 19:35

Då dina flugsvampar både rodnar och har strimmig ring (syns på andra bilden) bör det vara rodnande flugsvamp. Den “bruna” på flugsvampsbilden är säkert samman musseron som du visade på en annan serie bilder.

0

Joachim Krumlinde

10 nov 2011 kl. 22:26

Hej JAS,

Tycker mig känna igen miljön bra, där har jag varit flera gånger. Den bruna musseronen är droppfläckig musseron (Tricholoma pessundatum) och flugsvampen vitgul flugsvamp (Amnaita citrina). Jag tror inte det är någon rodnad man ser, snarare en begynnande nedbrytning.

0

"JAS" Helsingborg

10 nov 2011 kl. 22:28

Men om det nu skulle vara rodnande så borde den väl ha rodnat i snittet när jag delade den, eller hur? Det är något som inte stämmer här.

0

"JAS" Helsingborg

10 nov 2011 kl. 22:30

Hej Joachim! Kul att du är tillbaka, hoppas att resan var bra. Jag tror som dig angående flugsvampen:) Tack för hjälpen.

0

Birgitta Arwidsson

11 nov 2011 kl. 10:33

Jag njuter av dina bilder och dina texter Tack   Birgitta i Eskilstuna

0

Birgitta D

11 nov 2011 kl. 12:52

Älskar bilden på han som inte ville vara med på bild.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone