0 494 visningar

15 svar

Höstmusseron?

Mattias Roos

10 nov 2011 kl. 11:26

Hittade dessa stora och kraftiga svampar i häxringar på ett fält på Österlen. Höstmusseron var den första svamp jag kom att tänka på. Någon som kan bekräfta?

0

Bo E

10 nov 2011 kl. 12:35

ser mer ut som blåmusseron på bild 1 tycker jag

de höstmusseroner jag hittat har haft ljusare hatt och skivor och rejält violettstrimmig fot

men de kanske varierar
?

Invänta fler svar

0

Mattias Roos

10 nov 2011 kl. 12:52

Ja det ser ut som blåmusseron också. Men de växer väl mest med barrträd? Inte ute på ett fält bara så där? Det är det som gjorde mig lite konfunderad.

0

klas jaederfeldt

10 nov 2011 kl. 12:53

den har ett droppmönster på hatten, tror att det är en svamp som jag ännu inte hittat Ängsmusseron

0

Mattias Roos

10 nov 2011 kl. 12:54

Oj då, intressant! Kul att hitta en mer sällsynt svamp, om det nu är som du säger Klas. Får se vad andra tycker och tänker.

0

Mattias Roos

10 nov 2011 kl. 12:57

Jag kollade lite bilder på ängsmusseron nu. Dropparna på hatten stämmer absolut in på ängsmusseron, men färgen var inte alls samma. Den jag hittade var mer violett/blåaktig. Tycker ängsmusseronen ser ut att ha helt annan färg.

0

Irene A

10 nov 2011 kl. 13:09

Jag lägger min röst på blåmusseron.
Jag brukar bara hitta den där det ligger gammalt gräs och löv - aldrig i barrförna i mina trakter. Däremot verkar den trivas bättre i barrskog i områden där det finns mera kalk i marken.

0

Bo E

10 nov 2011 kl. 13:37

jag tycker även att blåmusseronen har en annorlunda doft jämfört med höstmusseronen

tydligare gummiaktig

ängsmusseron känner jag tyvärr inte till men har däremot hittat blåmusseron i ren gräsmark, ängsmark och / eller lövskog utan närhet till gran

0

Jan A, Uppsala

10 nov 2011 kl. 15:22

Tycker det är typiska blåmusseroner. Växer lika gärna i gl gräs-/höförna, t.ex. på utfodringsplatser för rådjur, som i barrförna under granar.

0

Tina Nordberg

10 nov 2011 kl. 17:15

Här hos oss trivs de lika bra vid lövhögen som i granskogen.

0

SvenD

10 nov 2011 kl. 18:16

Blåmusseron. Helt klart!

0

buffy

10 nov 2011 kl. 18:42

Blåmusseroner brukar ha mer samlat liksom massivknorpigt utseende plus att de är tydligt blåvioletta undertill. Jag gissar inte på blåmuss.

0

Karl S

10 nov 2011 kl. 19:06

Typisk blåmusseron skulle jag säga.

0

klas jaederfeldt

10 nov 2011 kl. 19:54

ok färgerna är blåmusserom, men jag har aldrig någonsin sett blåmusseroner med droppfläckar , med det mönster som dessa har

0

gundishild i Kåd

10 nov 2011 kl. 21:22

Stek några stycken, dom luktar bränt gummi om det är blåmusseron.

0

gunhild i Kåddis

10 nov 2011 kl. 21:25

Gunhild i Kåddis ska det vara, min vanliga dator har strejkat och den här bärbara utan mus är jag inte riktigt överens med.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone