0 469 visningar

4 svar

Helvella

Karl S

10 nov 2011 kl. 19:18

Jag tycker den här liknar Helvella bulbosa (macropus), utom att hatten varken är sadel- eller skålformad. Foten är mycket styv och hård. Lukten speciell, lite champingjonaktig med dragning år syrligt. Gran- och ekskog, fynd igår. Jag har ännu inte mikrat den.

Om Hans vE kollar in detta: dom anger i nycklar att fot/hymenium är “hårigt”, jag tycker det finns fullt av små noppor eller fjäll, som är ljusare,  men inga hår. Vad anser du?

0

Hans v E

11 nov 2011 kl. 23:45

Jo nog är den skålformad men nedplattad som äldre skålar blir.
Helvella bulbosa är ganska variabel både i färg och hårighet (tills någon urskiljer flera arter). Jag uppfattar den som ibland tomentös, ibland fingrynig, ibland grå, ibland brun.
Jag tycker att kalla den hårig i litteraturen är att ta i.

0

Karl S

13 nov 2011 kl. 13:21

Tack Hans. Jag kollade upp sporerna och dom är 18-22 x 11-13, elliptiska, svagt dextrinoida, en del med små knölar.

Sporerna stämmer bäst på H. chinensis, men den lär inte vara så stor. Vad tror du?

0

Irene A

13 nov 2011 kl. 15:29

Jag vågar knappt sätta namn på arter i släktet Helvella längre -om det inte är den här formen på sporerna (macropus):
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2010-10-02_Helvella_macropus_spores_63059.jpg

Hos Species fungorum går H. chinensis nu under namnet H. dissingii, men Korf som föreslog det namnet har själv tagit tillbaks det och kommit fram till att den ska heta Helvella fibrosa.

En nyare, bättre nyckel till släktet Helvella står högt på önskelistan. Så många artnamn har varit tolkade på olika sätt..
Finns en del att läsa här
http://www.ascomycete.org/en-us/journal.aspx (vol.2)

0

Karl S

13 nov 2011 kl. 18:49

Tack Irene, en del av sporerna såg ut ungefär som i din länk, men var mycket mer varierade än på fotot i länken, där sporerna verkar extremt homomorfa. Dessutom hade min sporer i en del fall knölar, som oxo påtalas av Nordic Macrom.

Du har nog rätt i att man får avvakta fler utredningar. Jag kallar arten t v för H. bulbosa ss lato.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone