0 434 visningar

5 svar

Rutten eller spännande?

Lars

10 nov 2011 kl. 20:44

Hittade ett gäng av dessa svampar när jag var ute här om dagen. Trodde först att det var gamla svampar som höll på att ruttna men när jag tog i den kändes den fast i hatten. Hade heller ingen speciell doft.

Den växte intill en mindre å i blandskog dominerad av löv, främst ek och björk.

Jag misstänker att det är en gammal svamp som håller på att brytas ner (på ett vackert sätt), stämmer det eller har jag hittat något roligt?

/Lars

Artbestämningshjälp, frisk eller rutten?

0

Joachim Krumlinde

10 nov 2011 kl. 22:29

Det är svartkremla (Russula nigricans) eller någon närstående art i samma grupp. Svartkremla bryts ner mycket långsamt och brukar inte lukta ruttet förrän i långt senare stadium. Inget särskilt märkvärdigt, alltså-

0

Lars

11 nov 2011 kl. 08:34

Tack så mycket för svar!
Misstänkte att det inte var något spektakulärt, men den var onekligen vacker.

0

Bo E

15 nov 2011 kl. 12:46

har inte fått svar på en tidigare liknande fråga så jag lyfter in den här…

denna svamp gav intryck att vara gjord av rostigt järn…

men det är samma fråga - något ruttet eller något ovanligt

????????

foto: Bo E-son

0

Tony S

15 nov 2011 kl. 13:13

De senare kan kanske vara en gammal violspindling.

0

Bo E

15 nov 2011 kl. 15:14

ok tack för tipset

jo de kanske kan bli så stora

glömde ange storleken men diametern på hatten var minst 10 cm

funderade på nån fjällskivling men det finns väl inga så mörka?

likaså funderade vi om det kunde vara någon typ av rodnande champinjon men den hade absolut ingen arom åt det hållet

spindling kan nog stämma bättre

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone