Serie 1.
Torsdags morgon och jag kan inte hålla mig längre, skogen, svampen, dofterna och mossan ropar på mig. Det är som en förbannelse skulle nog någon utrycka det men för mig är det en välsignelse att ha denna eld brinnande i bröstet. Att längta ut till naturen och dess under i stället för att längta och prata om nästa avsnitt av någon ”leve genom andras upplevelser” serie på för mig den mer borttynande TV-världen. Till min förvåning och lite lycka kanske så har en av lågorna börjat ge ifrån sig, Pleurotus ostreatus, Ostronmusslingar vilket den inte brukar göra fören fram i slutet av december men det kommer att gå att skörda länge för det är många små på gång som ni ser.
Serie 2.
När jag kom hit ut så var det mulet och en aning dystert men nu har molnen spruckit upp och en trött men välkommen sol börjar höja sig på himlavalvet. Några Cortinarius cinnabarinus, Cinnoberspindlingar försöker gömma sig bland löven, även några Calvatia excipuliformis, Långfotade röksvampar leker samma lek med mig men jag har varit med länge nu och mina ögon har blivit svamphittar ögon.
Serie 4.
Kryper och kravlar som när jag var barn, stjärtmesarna, tisslar och tasslar i snåren, korparna leker med varandra och jag hittar mer vackra och förunderliga varelser. Phlebia radiata, Ribbgrynna och ett Myxomycet plasmodium som äter på Ribbgrynnan och båda verkar gilla den saftiga och mjukt gröna mossan.
Serie 5.
När det gäller att förgylla tillvaron så kan egentligen vilken svamp som helst göra det, det gäller bara att hitta den vid rätt tillfälle och ha den rätta sinnesstämningen påkopplad. Trametes versicolor, Sidentickan kan få mig att stanna upp och begrunda.
Serie 6.
Ibland har en del svampar spridit hysteri och ofattbara skrönor och historier om dess giftighet, berusande verkan, vikingar och bärsärkar, romerska kejsare som fallit i trans inför gudomliga smaker. Men en del skrönor är ej skrönor utan kall fakta, det är svårt att tro att den har dödat någon men det har den, den vackra men läskiga, Merúlius tremellósus, Dallergröppan finns överallt just nu.
Serie 8.
Förvirrat ser jag mig omkring, det var något jag skulle leta efter idag och plocka, om det fanns, det slår mig att jag har lovat Ola att hålla utkik efter Marasmius alliaceus, Stor lökbrosking men jag känner inget av dess doft i luften. Jag börjar spana och det dyker upp den ena efter den andra men de flesta är över, ja nästan alla och en del ser inte så roliga ut. En vacker Fomitopsis pinicola, Klibbticka mörk och stor och en Fomes fomentarius, Fnöskticka lyser i solen där högt upp på en högstubbe.
Serie 10.
I kontrast till den dansande, möter jag den buttre och robuste samurajen, Panellus serotinus, Grönmusslingen som döljer sig bland löven på lågorna men som plötsligt kan slå ut och spänna sina muskler, visa sig lika praktfull som någon annan. Innerst inne ändå mjuk och beskyddande mot de små.
Serie 11.
När lusten att skriva och göra sig påmind står man där tomhänt och utan bläck men en tur ut i skogen ordnar allt, skrivlust och bläck, lätt som en plätt och en uppenbarelse om att en ljusare tid är i antågande viskar försynt bland höstens mjuka lövmatta och då menar jag inte vintern.
Nix, inte Söderåsen, bara i en liten skogsdunge här i HBG, knappt 10 min med bil hemifrån :)
Om någon har ett bra förslag på bläcksvamparna så vore det kul:) Ett namn på denna vore oxå bra att ha. Själv gissar jag på Strimmig trattnavling. Pseudoclitocybe obbata.
Trattnavlingen ser inte särskilt strimmig ut, varför inte Pseudoclitocybe cyathiformis?
Och varför inte lägga frågetecken i separata inlägg, så man slipper leta..? Ibland kan bildvisningen vara ganska seg, som du kanske vet.
Nu har jag inget definitivt förslag på bläcksvampen ändå.. Den liknar glitterbläcksvamp, men jag är inte säker.
Tack Irene! Ja jag vet och brukar ju lägga in frågetecken där de hör hemma men det blev inte så här denna gång, ledsen för det :( Tack för dina förslag i alla fall och köper glitterbläcksvamp på den ljusa men är verkligen den mörkare oxå glitter? Du har säkert rätt när det gäller att det är den Kaffebrun trattskivlingen, inget jag tänkt på tidigare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.