Hej svejs! Tidigare i höst har jag hittat mitt första kantarellställe i norrbotten =D Tråkigt nog så var kantarellerna där aningen för gamla och blaskiga (det hade regnat veckor i sträck). Dessa svampar är jag 100% säker på är kantareller.
Några veckor senare på hösten när det har varit minusgrader flera dagar har jag hittat misstänkta svampar när jag har varit ute och jagat! Önsketänkande är ju givetvis att det är frystorkade kantareller som har stått för länge (då kan jag ju kolla samma ställe nästa år). Expertutlåtandena går i sär i min bekantskapskrets, vi är inte bortskämda med kantareller här utan brukar hålla oss till soppar.
Nåväl är det någon som kan säga vad det är på bilderna? och om det inte är kantareller varför finns de inte upptagna någonstans som förväxlingssvamp? Tack på förhand!
Artbestämningshjälp kan det vara en kantarell?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.