0 472 visningar

7 svar

Psilocybe eller?

Karin W

12 nov 2011 kl. 21:24

Det fanns ganska många fruktkroppar av denna längs en åkerkant. Den har mörka sporer ca 14 x 7 my och flaskformade cheilocystidier. Är det en Psilocybe eller något av de andra mörksporiga släktena? Jag tycker de är svåra men cystidierna stämmer i alla fall med Psilocybe. Det går rätt mycket hästar på vägen längs åkern så det kan finnas hästdynga där även om jag inte såg det.

0

Inte Psilocybe

Irene A

12 nov 2011 kl. 21:47

med den strukturen på hattytan.
Jag skulle kolla på Psathyrella och följa nycklarna.. fast själv lyckas jag sällan artbestämma dem, tycker att det är så många som är lika..

0

Inte Psilocybe

Karin W

12 nov 2011 kl. 22:29

Suck!! Att det inte ens går att komma till rätt släkte. Om det är en Psathyrella finns det inte så mycket att välja på. Sporerna är definitivt längre än 12 my och jag hittar inga pleurocystidier. Då är det bara två arter att välja på P conopilea och P marcescibilis och eftersom jag inte hittar några sclerocystidier skulle det bli den senare. Men jag tycker inte att formen på cheilocystiderna stämmer så då kanske den har pleurocystidier ändå. Hur lätt är det att hitta dem?

0

Inte Psilocybe

Irene A

13 nov 2011 kl. 10:37

Inga sclerocystider i hatthuden?
Och P. marcescibilis borde väl ha haft tydligare velumrester på hattkanten..

Det brukar gå bra att se pleurocystider när man trycker till preparatet lite extra. Finlirare tar ut ett tunt tvärsnitt genom skivan och kan hitta pleurocystider på sidorna istället.

0

Ja, Psathyrella

Michael Krikorev

13 nov 2011 kl. 16:06

På min skärm ser det ut som att eggen bitvis är färgad i rött, med avbrott av ofärgade partier emellan. Psathyrella corrugis ska ha en sådan fragmenterat rödfärgad egg. En som också har rödfärgad egg är P. pseudogracilis, som uppges ha en mer homogent färgad egg utan avbrott.

0

Sclerocystider

SvenD

13 nov 2011 kl. 16:48

I varenda svampboks ordlista förklaras pleuro- och cheilocystider
men ingenstans, inte en gång i Fu No, har jag hittat termen sclerocycstider. Ifrågasätter inte alls att det är cystider i hatthuden men nog är det konstigt att namnet aldrig nämns!

0

Sclerocystider

Michael Krikorev

13 nov 2011 kl. 17:05

Sven, i Funga Nordica nämns sclerocystider i släktesnycklarna för Coprinellus, Parasola och Psathyrella. Främst är det i släktet Coprinellus som sclerocystidernas existens och utseende är viktiga karaktärer, där det också finns mikroteckningar för många arter.

Hos Psathyrella är det bara en art som uppges ha sclerocystider.

0

Sclerocystider

SvenD

13 nov 2011 kl. 18:43

Tack, Michael, för informationen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone