Efter att i princip levt på vanliga kantareller flera ggr i veckan sedan midsommar var jag uppriktigt sagt trött på dem.
När så slutligen trattisarna kom kunde jag äntligen börja variera kosten. Nu blir det trattisar ett par ggr i veckan, och det bästa av allt - säsongen är inte över ännu!
Kantareller i alla former och färger fram till torkan…kalle i massor och dessvärre odjuren i dem..Svarta trumpeter till torkan..men återkom och återkom och återkom..rödgula spurtade starkt..sotvaxing glädjande många men sämre i kvalitet..trattisar överallt och så lite sandsopp oxå.Men var är toppmurklan och var är mandelriskan..nästa år finns dem..
Hmm, svår fråga! Är alltid full av lycka när jag är ute i skog och mark.
Lyckan har en förmåga att stegras när man hittar nya lokaler med fina matsvampar. Gamla lokaler med riklig skörd blir man ju inte heller mindre lycklig över.
Trots allt så står det nog mellan fynden av Smultronkantarell här i Tornelappmark och Svart trumpet i Västerbotten.
Smultronkantarellen var oväntad och det tog ett tag innan jag förstod vad jag hittat.
När det gäller fyndet av Svart trumpet så kunde jag inte låta bli att ge upp ett mycket högt glädjetjut mitt i skogen. Min man trodde att jag försökte skrämma ihjäl en älg! ;) Det kanske säger en del.
årets roligaste fynd var nog när jag efter idogt letande äntligen hittade ett nytt ställe med svart trumpetsvamp då det inte fanns en enda på de gamla platserna…
och naturligtvis glädjande att hitta kantarellsvampar och blomkålsvamp så sent som jag gjorde.
rödgul trumpet och vanlig kantarell (trattisar inget konstigt de fanns i mängder) förrförra helgen och nu i lördags en blomkålsvamp
fin final
nu har det varit frost tre nätter i rad här så det ser ut att va slut fast jag hittade frostvaxing och rökslöjskivling i söndags
och så är det ju härligt att vara ute i skogen en fin höstdag
man ser ju lixom omgivningen på ett nytt sätt när löven fallit och det går att ta sig fram till platser man inte anat…
Jag tror att jag blev gladast för att hitta en helt ny skog som bjöd på rikligt av alla de typer matsvampar som jag normalt plockar, och detta till och med på årets sista svamptur norrut i Sverige (som för mig slutar i södra Värmland). Skogen var totalt orörd av andra svampsamlare, och jag kunde gå där ock plocka oavbrutet i två hela dagar.
Årets sorgliga historia var när jag ankom till min bästa Karl-Johanskog och kunde se stora mängder av totalrutten svamp. Det hade regnar så mycket att till och med de riktigt små var förstörda, faktisk innan de hunnit växa upp. Fina Karl- Johan var det visst inte många av i Skåne i år. Hoppas på mer tur nästa år.
Låååååång säsong! Började redan i maj då jag hittade toppmurklor i mina föräldrars trädgård. Sedan var jag ute mycket i juli och plockade kantareller, Karljohan och grynsopp bl a på Kållandsö, på Österlen och i Åhus. Hittade min första blomkålssvamp utanför Eksjö i september. Hittade min största skörd trattkantareller - 100 liter säkert - utanför Ljungbyhed i oktober. Två fantastiska utfärder till Kumlans naturreservat på Österlen där jag hittade jättemycket svart trumpetsvamp och blek taggsvamp. En fantastisk säsong som jag avslutade i fredags, då jag var ute en sväng på Söderåsen och inte hittade mer än några torra kremlor och en pytteliten rödgul taggsvamp. Kändes lite vemodigt. Men jag är rätt trött på svamp för i år samtidigt.
I år har det varit många nyheter eftersom jag var i Halland och Skåne en hel vecka i samband med riksträffen. Den absolut vackraste där nere var nog porslinsskivlingen.
Men det är dom nya i min närhet (Västerbotten)som jag vill berätta om. Till min stora glädje hittade jag gul taggsvamp, som jag bara sett på bild tidigare från kompisar som svampfärgar.
Den andra var en extra stor rosaskimrande musseron som jag hittade rikligt på tallheden när jag letade tallgråticka. Jag fotade och la ut bilden på svampguiden och fick veta att det var tricholoma rosenacerbum, som väl borde heta tallmusseron på svenska.
Den tredje såg jag på senhösten på en al nere vid älven. Ett par meter upp på stammen växte en skivling. Jag sträckte mig upp och fotade och la ut även denna på svampforumet, sen bar det av dit igen för att känna om den luktade aromatiskt vilket den gjorde, alltså var det lukttofsskivling.
I går åt jag blek ostronmussling plockad från en rönn nere vid älven tidigare på dagen.
Goliatmusseroner och andra matsvampar har det funnits gott om, och än kan man plocka vinterskivling.
Vad skulle vi göra utan svampguiden?
Mina bästa “fynd” var sandsopparna. Inte att jag hittade dom, utan att jag satsade hårt på att plocka massor och torka.
Efter att i lördags testat och bjudit vänner på stuvning av sandsopp, chalottenlök, vitt vin, grädde och en aning oregano, måste jag säga att den svampen lever upp till sitt goda rykte.
Värdelös som färsk, men helt i klass med murklor som torkad.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.