Tyvärr har jag inga bilder, men det är en svamp som kommer mycket sent nu i november varje år i en rabatt med ett par små lövträd.
De är beigebruna med mer grå mitt, växer gyttrat och kan bli väldigt stora ca 15 cm diameter, beigevita mycket täta skivor, inte nedlöpande och med en stark svamplukt som påminner champinjonlukt. Det kommer alltid en grupp på 10-15 svampar liksom i en stor klump, men alla separata och inte sammanvuxna.
Tycker inte att beskrivningen liknar bolmörtsskivling och den kommer vanligen i augusti-september.
Om den påminner om databasens första bild, tror jag snarare på pudrad trattskivling. Det är en av de vanliga senhöstarterna och den är vitsporig medan bolmörtsskivlingen är rödsporig. Kolla med ett sporprov.
pudrad trattskivling hittar man ofta vid lövhögar o komposter i lövblandskog o trädgårdsmiljöer
men den har en väldigt stark blommig doft som inte dirtekt påminner om champinjon mer än att den är stark o tydlig, kanske var det så du menade…
när man tillagar den känns aromen även i köket och det finns även spår av den i smaken på svampen både om man smakar den rå på prov eller efter tillagning
tyvärr angrips denm snabbt av larver och blöir väldigt blöt o sladdrig efter frost
sporerna finns ofta på närväxande exemplars hattar så de ser “pudrade” ut
förmodligen kommer namnet därav
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.