0 763 visningar

6 svar

vilken svamp

Roland Svensson

15 nov 2011 kl. 15:55

Tyvärr har jag inga bilder, men det är en svamp som kommer mycket sent nu i november varje år i en rabatt med ett par små lövträd.
De är beigebruna med mer grå mitt, växer gyttrat och kan bli väldigt stora ca 15 cm diameter, beigevita mycket täta skivor, inte nedlöpande och med en stark svamplukt som påminner champinjonlukt. Det kommer alltid en grupp på 10-15 svampar liksom i en stor klump, men alla separata och inte sammanvuxna.

0

Irene A

15 nov 2011 kl. 16:38

Inte lätt sånt här, men jag fick associationer till isabellmusseron.
Googla på Melanoleuca grammopodia och se om det kan stämma.

0

Roland Svensson

16 nov 2011 kl. 09:13

Någon isabellamusseron var det inte.
Jag hade själv en tanke, men ville inte leda in det. Det är bolmörtskivling. Ser man särskilt första bilden på den i databasen är den nästan identisk, men kan den komma så sent varje år.

0

Irene A

16 nov 2011 kl. 09:37

Tycker inte att beskrivningen liknar bolmörtsskivling och den kommer vanligen i augusti-september.
Om den påminner om databasens första bild, tror jag snarare på pudrad trattskivling. Det är en av de vanliga senhöstarterna och den är vitsporig medan bolmörtsskivlingen är rödsporig. Kolla med ett sporprov.

0

Roland Svensson

16 nov 2011 kl. 10:10

Tror du har rätt. Liknar också pudrad trattskivling och den växer ju i rabatter och växtsättet stämmer bra också.
Ska ta ett sporprov - om det fungerar för vi har haft en del frost nu.

0

pudrad trattskivling?

Bo E

16 nov 2011 kl. 14:43

pudrad trattskivling hittar man ofta vid lövhögar o komposter i lövblandskog o trädgårdsmiljöer

men den har en väldigt stark blommig doft som inte dirtekt påminner om champinjon mer än att den är stark o tydlig, kanske var det så du menade…

när man tillagar den känns aromen även i köket och det finns även spår av den i smaken på svampen både om man smakar den rå på prov eller efter tillagning

tyvärr angrips denm snabbt av larver och blöir väldigt blöt o sladdrig efter frost

sporerna finns ofta på närväxande exemplars hattar så de ser “pudrade” ut

förmodligen kommer namnet därav

0

pudrad trattskivling?

Roland Svensson

17 nov 2011 kl. 07:46

Hej,
Ni har rätt. Det måste vara pudrad trattskivling. Sporpulvret är vitt och alla var maskangripna. Växer också i rabatt och alltid väldigt sent och utseendet stämmer också.
Så jag tackar för att fått löst problemet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone