0 443 visningar

18 svar

Trollhänderna dör!

"JAS" Helsingborg

16 nov 2011 kl. 17:51

För snart en månad sedan påbörjade jag ett liten amatör uppföljning på Trollhand, Hypocreopsis lichenoides. Jag vill följa dem under minst ett år och försöka få klart för mig när tillväxten är som störst och hur länge de lever och hur substratet förändras mm.
Till min stora sorg så verkar det som om mitt projekt kommer att gå i stöpet. Detta beror på att något mögel, eller annan parasit (detta skall undersökas nästa vecka, förhoppningsvis) dödar alla individerna i denna population. Kanske kan kall väderlek rädda dem men det återstår att se.
Så här såg det ut i Januari i år.

0

"JAS" Helsingborg

16 nov 2011 kl. 18:13

Serie 2.
Många individer började dö redan tidigt i våras och sedan har nästan alla de ”äldre” ramlat av pinnen. Så här såg det ut i Aug. Ett litet hopp tändes dock, en synbar tillväxt av små individer gick att lägga märke till. Men ett klart angrepp av mögel eller vad det nu är syntes tydligt nu och då inte enbart på de äldre ex.

0

"JAS" Helsingborg

16 nov 2011 kl. 18:16

Serie 3.
I september, en månad senare såg det lite ljusare ut och det verkade som om angreppen inte var så farliga.

0

"JAS" Helsingborg

16 nov 2011 kl. 18:19

Serie 4.
Så i oktober bestämde jag mig för att försöka mäta tillväxten på de nya individerna och försöka följa dem tills de dog av ålder. Nu börjar jag bli orolig igen men klistrar ändå upp en del maskeringstejp nära en del individer för att lättare kunna följa dem. Jag är rätt säker på att de inte bryr sig om tejpen.

0

"JAS" Helsingborg

16 nov 2011 kl. 18:22

Serie 5.
Det ser inget bra ut nu i november, väderleken har varit torr, det har nog inte kommit mer än 40mm regn på två månader. Tillväxten är dålig och angreppen har okat och alla äldre individer är så gott som borta. Det är bara att avvakta och se vad som händer  En liten tillväxt kan dock noteras men den är inte mer än någon mm. hos ett par individer.

0

anithau

17 nov 2011 kl. 09:03

JAS!
Nu måste jag gå och kolla mina trollhänder. Har inte sett dem på minst två månader.

0

Lena M

17 nov 2011 kl. 09:17

Jag försökte ta mig fram till lokalen i lördags men fick vända p.g.a mkt. vatten. I januari fanns inte en enda trollhand, året innan många.
Lycka till Anitha :)

0

Grethe F

17 nov 2011 kl. 16:08

Jas har du varit på det ställe där jag var med, det är tråkigt om dom dör .

0

"JAS" Helsingborg

17 nov 2011 kl. 19:06

Nej Grethe men inte långt därifrån bara några hundra meter närmare Råå. Jag har inte kollat där vi var på ett år nu så jag vet inte hur det står till med dem där, får se om jag hinner nästa vecka.

0

Grethe F

17 nov 2011 kl. 19:20

Ja det är tråkigt om dom alla dör.

0

Lena Strömstad

18 nov 2011 kl. 09:45

Tråkigt om dom dör. Men väldigt spännande att följa din uppföljning.

0

Jan A, Uppsala

20 nov 2011 kl. 20:27

Jag tar mig friheten att hoppa in här och rapportera om mina döda och döende trollhänder. Hasseltrollet tycks ha dött utan att efterlämna några arvingar. Hundratals hasselbuskar i Hässlet med - och hundratals utan kantöra - har noggrant genomsökts. Ännu ingen trollhand.
Trollträsket ska vi trots högvatten försöka kolla i morrn. Men där har Uppsala Universitet/Gustavianska stiftelsen gjort åtminstone sitt näst bästa för att förstöra miljön i kärret. Man har avverkat t.o.m. “utanför” strandlinjen i stället för att spara en korridor. I år har vi varken sett trollhänder, bombmurklor eller rökpipor där. Återkommer med separat rapport därifrån, liksom om grantrollen - som KAN komma från Hässlet!

0

"JAS" Helsingborg

20 nov 2011 kl. 20:46

Då kan jag istället med glädje rapportera att länsstyrelsen/Helsingborgs kommun kommer att utvidga naturreservatet Örby ängar till att även innefatta “mitt” trollträsk. Men jag var där igår och kollade och det ser inget bra ut för mina trollhänder. jag har tagit kollekt på händer med “mögel” och hoppas att vi kan kolla detta i morgon. Återkommer med rapport.

0

anithau

20 nov 2011 kl. 21:14

JAS!
Mina troll håller också att multna bort - i alla fall de flesta.

0

"JAS" Helsingborg

23 nov 2011 kl. 22:52

Att de “multnar” bort är npg ett ålderstecken och helt ok men att de blir “dödade” av mögel eller annan parasit är inte så kul. Idag kollade Sven-Åke Hanson på ett par kollekt med det vita skiten på men vi kunde inte få fram vad det var förutom att det troligen är ett mögel. Sven-Åke skall ta med sig mina kollekt till Köpen hamn för att kollas upp där så får vi se om vi kommer närmare en lösning. Bara att avvakta om ingen annan här har bra koll på “mögel/parasit” och kan åta sig att kolla på på det? Jag kan ta nya kollekt och i så fall sända iväg det till någon hågad.
Kul att Jan A. har hittat tillfrisknande individer :)

0

Jan A, Uppsala

23 nov 2011 kl. 23:27

Nja, Jas, mina från Trollträsket bor i en synnerligen jamnt fuktig/våt miljö och jag har aldrig sett något vitt där. Måste kanske “skrapa lite” på grantrollet och höra efter på måndag kväll om nån är intresserad.

0

anithau

25 nov 2011 kl. 00:08

JAS!
Jag uttryckte mig nog fel.
Jag menar också “vitt! angrepp.

0

"JAS" Helsingborg

10 dec 2011 kl. 23:51

Möglet på “mina” trollhänder är bestämt till Hansfordia pulvinata.

0

Tina Nordberg

11 dec 2011 kl. 12:03

Jag klampar åxå in här och rapporterar från “mitt” trollträsk. Nåja, träsk o träsk, snarare ett lite större dike kantat med vide.
Var och kollade förra veckan, bara ca 100 m från stugknuten. De gamla trollhänderna är borta men det har kommit nya och de ser pigga ut.Ska hålla koll på dem och se om de får utvecklas till riktiga trollnävar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone