Skulle tro att Tina Nordströms recept funkar xtra bra; http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=116
nej petter, jag har inte sagt att de som inte har gastronimiska amitioner er svin ! jag har sagt at svin spiser alt….!!!! speciellt torkade syltade svamper som mickeleh spørger om. men smagen er ju som baken…
tacka vet jeg sylted taggsvamp lagred minst 1 år sammen med foie gras og en sauternes eller sammen med en chevre och en sauvignon blanc fra loire…...
Apropå att äta allt, hämtat från Wikipedia: “Foie gras (franska: fet lever) är levern från tvångsmatade gäss eller ankor. Fåglarna tvångsmatas enligt en metod som på franska kallas gavage vilket innebär att ett långt rör körs ned i djurens matstrupe och därefter pumpas en fett- och kolhydratrik matblandning ner i strupen via röret. Detta upprepas två till tre gånger om dagen i ungefär en månads tid innan fåglarna slaktas.”
Verkligen inte mat för mig!
Nä men oj..att bli kallad för svin bara för jag undrade om någon prövat syltat torkad svamp…får nog byta umgänge i så fall..kanske börja umgås med din fru Per D..hon vet ju trots allt hur det är att vara gift med ett svin!! har alltid trott att grisar var snälla och rara, men det finns väl avarter hos dem oxå..Var försiktig nästa gång du besöker veterinären Per så han inte sätter en sista spruta i dig…
dieter, så borde du kanske børja med at polisanmæla de føretag som sæljer og markedsfører foi gras i sverige ! før det andra dieter, hvis du har någon som helst kompetense inom madlavning og gastronomie så vet du mycket væl at helt normal lever fra gås og anke kan bruges som foie gras hvis du behandler den rætt !! og jeg tror nu ikke att alle de gæss og ankor som sælges tvångsmatas. nej du dieter, du er ett gastronomiskt stolpskott uden dess like.men klart anka er ju ikke speciellt vanligt i sverige och gås finns ju bare i skåne som ni en gang stal fra danmark, så måske har du ikke helt styr på det hele…..
Om jag kan glädja dej med att jag är ett gastr. stolpskott så få väl bjuda på det!
Anklever och gåslever har vi inga problem med här i Sverige, dessa kan man alltid få tag på, helt rätt. Däremot är FOE GRAS d´OIE, som den egentligen heter, ett skyddat franskt varumärke och produktmärke kära per och den kan du inte köpa här i Sverige enligt lagen, Samma gäller även för grodlår, svalbon och sköldpaddsprodukter.
Då du nu använd dej av det franska namnet FOIE GRAS kan du knappast mena “valig” gåslever öch annu mindre anklever.
Jag har ringt en gammal kollega i Lyon och han lovade att majla ett fotografi på äkta Foie Gras. Den lägger jag sedan ut har så du vet hur den ser ut!
dieter, talar vi foie gras eller foie gras d´oie ? ændra nu inte spelplanen.
om foie gras ær førbjudet i sverige så lær operakællaren få polisbesøk inom kort genom din førsorg….ss
http://www.eng.operakallaren.se/page.asp?pageID=2743.
vet mycket væl hur en foie gras d´oie ser ut då jag køpt det åtskilliga gånger hær i danmark.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.