0 2586 visningar

21 svar

Syltade kantareller

Lena M

17 nov 2011 kl. 09:19

Fick för mig att sylta lite kantareller, kan man använda sig av de som är förvällda, nedfrysta ?

Om inte så får jag väl testa trattkantareller som fortfarande finns att plocka.

0

Lena M

17 nov 2011 kl. 11:41

Ingen som testat att sylta förvällda, frysta kantareller ?

0

Dieter Endom

17 nov 2011 kl. 17:33

Det går alldeles utmerkt Lena.

0

Boman

17 nov 2011 kl. 18:02

Gjorde till midsommar, funkade perfekt.

0

Jan A, Uppsala

17 nov 2011 kl. 18:11

Skulle tro att Tina Nordströms recept funkar xtra bra; http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=116

0

Lena M

17 nov 2011 kl. 19:06

Tack alla för svaren, skall testa i morgon !

0

Mickeleh

17 nov 2011 kl. 19:16

Någon som prövat att lägga torkad svamp direkt i lagen??

0

Lena M

20 nov 2011 kl. 19:38

Jo då , det gick utmärkt. De förvällda / frysta kantarellerna fick god smak, trattkantarellerna tyckte jag hade en bismak som jag inte gillade. ( plockade 17 nov. )

0

per dunhoff

20 nov 2011 kl. 21:06

du kan bara sylta friska svampar ! frysta færska kantareller ær ikke til at spise ! men klart finns nog en del hær som gør det, men som ikke har några gastronomiska ambitioner…...
men svin spiser ju allt…....ss

0

BaWa

20 nov 2011 kl. 21:08

Tönt!

0

petter

21 nov 2011 kl. 08:34

Så alla som inte har några gastronomiska ambitioner är svin? Skulle tro att du inte har riktigt alla bestick i lådan, indianer i kanoten o svampar i korgen…

0

per dunhoff

21 nov 2011 kl. 08:47

nej petter, jag har inte sagt att de som inte har gastronimiska amitioner er svin ! jag har sagt at svin spiser alt….!!!! speciellt torkade syltade svamper som mickeleh spørger om. men smagen er ju som baken…

tacka vet jeg sylted taggsvamp lagred minst 1 år sammen med foie gras og en sauternes eller sammen med en chevre och en sauvignon blanc fra loire…...

0

Marina Jansson

21 nov 2011 kl. 10:19

Apropå att äta allt, hämtat från Wikipedia: “Foie gras (franska: fet lever) är levern från tvångsmatade gäss eller ankor. Fåglarna tvångsmatas enligt en metod som på franska kallas gavage vilket innebär att ett långt rör körs ned i djurens matstrupe och därefter pumpas en fett- och kolhydratrik matblandning ner i strupen via röret. Detta upprepas två till tre gånger om dagen i ungefär en månads tid innan fåglarna slaktas.”

Verkligen inte mat för mig!

0

Dieter Endom

21 nov 2011 kl. 12:42

Vad är du för gastronomiskt stolpskottPer Dunhoff. Det är ju elementärt gastronomiskt grundkunskap att foie gras varken fär införas eller sälja här i Sverige. Var snäll predika din smörja i danmark inte här i Sverige.
Och du jag använder inget NICK!

0

Birgitta D

21 nov 2011 kl. 12:46

Heja Dieter,
Jag är verkligen glad att jag hade dig som lärare på svamp som mat.

0

mickeleh

21 nov 2011 kl. 13:54

Nä men oj..att bli kallad för svin bara för jag undrade om någon prövat syltat torkad svamp…får nog byta umgänge i så fall..kanske börja umgås med din fru Per D..hon vet ju trots allt hur det är att vara gift med ett svin!! har alltid trott att grisar var snälla och rara, men det finns väl avarter hos dem oxå..Var försiktig nästa gång du besöker veterinären Per så han inte sätter en sista spruta i dig…

0

per dunhoff

22 nov 2011 kl. 09:19

dieter ! vem har sagt at du anvænder ett NICK ?

0

Syltade kantareller, dieter

per dunhoff

22 nov 2011 kl. 09:35

dieter, så borde du kanske børja med at polisanmæla de føretag som sæljer og markedsfører foi gras i sverige ! før det andra dieter, hvis du har någon som helst kompetense inom madlavning og gastronomie så vet du mycket væl at helt normal lever fra gås og anke kan bruges som foie gras hvis du behandler den rætt !! og jeg tror nu ikke att alle de gæss og ankor som sælges tvångsmatas. nej du dieter, du er ett gastronomiskt stolpskott uden dess like.men klart anka er ju ikke speciellt vanligt i sverige och gås finns ju bare i skåne som ni en gang stal fra danmark, så måske har du ikke helt styr på det hele…..

0

Dieter Endom

22 nov 2011 kl. 12:29

Om jag kan glädja dej med att jag är ett gastr. stolpskott så få väl bjuda på det!
Anklever och gåslever har vi inga problem med här i Sverige, dessa kan man alltid få tag på, helt rätt. Däremot är FOE GRAS d´OIE, som den egentligen heter, ett skyddat franskt varumärke och produktmärke kära per och den kan du inte köpa här i Sverige enligt lagen, Samma gäller även för grodlår, svalbon och sköldpaddsprodukter.
Då du nu använd dej av det franska namnet FOIE GRAS kan du knappast mena “valig” gåslever öch annu mindre anklever.
Jag har ringt en gammal kollega i Lyon och han lovade att majla ett fotografi på äkta Foie Gras. Den lägger jag sedan ut har så du vet hur den ser ut!

0

per dunhoff

22 nov 2011 kl. 14:14

dieter, talar vi foie gras eller foie gras d´oie ? ændra nu inte spelplanen.
om foie gras ær førbjudet i sverige så lær operakællaren få polisbesøk inom kort genom din førsorg….ss

http://www.eng.operakallaren.se/page.asp?pageID=2743.

vet mycket væl hur en foie gras d´oie ser ut då jag køpt det åtskilliga gånger hær i danmark.

0

Draken

22 nov 2011 kl. 21:15

kan det inte vara ekologisk anklever?

0

Lena/Syltade kantareller

Dieter Endom

23 nov 2011 kl. 14:15

Förlåt att det blev som vanligt när per d. lägger sig i! Din fråga om syltade kantareller kapades ju på direkten och blev till något helt annat.
Flytta därför gåslevern till en egen tråd med förhoppning om att fler tycker till!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone