0 1713 visningar

46 svar

Rädda eken!

Lill, Skellefteå

17 nov 2011 kl. 21:13

Synd att man bor så långt bort! :-(
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13947048.ab

0

"JAS" Helsingborg

18 nov 2011 kl. 00:07

Det är säkert fler än jag som sett den, jag älskar träd men denna är rätt slut:( Eller vad säger ni som bor i området och som har sett den?

0

Lill, Skellefteå

18 nov 2011 kl. 10:16

0

Petter

18 nov 2011 kl. 13:51

Tycker nog det är för allas bästa att eken fälls innan någon stackare får den eller åtminstone delar av den i huvudet.
Finns rätt gott om ekar kvar utanför stadskärnan de kan åka och krama om de känner behov av det.

0

Maric // Arlanda

18 nov 2011 kl. 16:04

Håller med Petter här.

0

Re:petter

Caspar

18 nov 2011 kl. 16:40

Ja, men det är lätt att säga så när man bor i Stockholm som har (typ) flest gamla ekar i hela världen. Försök hitta en 1000-årsek nere på kontinenten. Angående att den skulle vara svampsjuk, det är ju därför gamla ekar är ihåliga? Inget konstigt.

0

rädda eken

klas jaederfeldt

18 nov 2011 kl. 20:31

eken är angripen av svavelticka så den pallar nog höst 100 - 200 år till, men sådana här gamla ekar är bostad för en massa olika arter, tickor, skinn lavar, mossor och insäkter, jag tycker att sthlms stad skall vara glada att ha en sådan gamling, och de bör sätta upp skydd så att inte bilar och folk får trädet i skallen och låta det stå kvar

0

Hans v E

19 nov 2011 kl. 11:04

Jag har jobbat på Radiohuset i 45 år och nästan dagligen beundrat eken. Den är förutom svavelticka också bebodd av korkmussling men jag vet inte hur farlig den senare är för trädet. Jag tycker definitivt inte att den ska fällas.

0

Ingrid

19 nov 2011 kl. 14:26

Även träd måste ha rätt till en värdig död skrev någon. Jag tror på dem som säger att rötterna är ruttna. Det är tänkt att den ska hamna på djurgården som fällt till glädje för skalbaggar mm. Tycker absolut att det är ett stiligt träd men är det kört så är det.

0

monica dahlby

20 nov 2011 kl. 11:07

Man ska inte tro,man ska skaffa sig faktiskt kunskap 0ch i det här fallet så är det rent prestigenonsens att eken är så rutten.Enligt expert kan den leva länge än utan problem om man beter sig förnuftigt.

0

Tage

21 nov 2011 kl. 22:03

Skaffa dig kunskap då, å sluta önska och tro, ät lite vitlök det renar munnen!!

0

"JAS" Helsingborg

21 nov 2011 kl. 22:46

Men Tage då? Hur uttrycker du dig? När mina barn är oförskämda så säger jag till dem att borsta tänderna i tvål, det borde du oxå göra!

0

Lisan

22 nov 2011 kl. 06:53

Är det bara jag som känner att nivån på detta forumet sjunker i takt med att svampen i skogen avtar?

0

klas jaederfeldt

22 nov 2011 kl. 11:46

nu har en grupp arboretiker börjat intressera sig för att eken skall vara kvar, de ser den som ett utmärkt studieobjekt på hur träd klarar sig i konstgjord miljö, de har även gjort mätningar på rötter med något instrument som visade att 50% lever, de tvivlar även på vad det är för svampar som finns i trädet, har sänt mej bilder, men jag kan inte av dem avgöra vad det är, kommer snart att få små svampbitar, kanske går det att mikroskopiera dessa. länk till trädbilder är http://arbtalk.co.uk/forum/​fungi-pictures/​36496-weird-one-cant-really-id-​fung.html http://arbtalk.co.uk/forum/​fungi-pictures/​36496-weird-one-cant-really-id-​fung.html

0

Bo E

22 nov 2011 kl. 12:07

är det ingen som kan skicka över en bild på den, ni som möjligen bor i närheten
?

jag har börjat samla på bilder av gamla ekar

denna är en favorit
och vid liv mot väster…
vore kul att jämföra skicket på den omdebatterade eken…

foto: Bo E-son

0

Bo E

22 nov 2011 kl. 12:19

denna kan man faktiskt gå in i från nordost…

utbränd men stadigt på plats….sen kanske bortåt tusen år i hagen vid Hjälmarsbergs herrgård i Nerike

populärt utflyktsmål

och inte en svamp har jag sett på den, kan det bero på att den är utbränd eller vad tror expertisen

svavelticka och korallticka finns på andra ekar i området

foto: Bo E-son 1-2 Jan Nirving 3

0

Tony S

22 nov 2011 kl. 12:39

Länken funkade inte Klas, men det går ju att hitta ändå på forumet.
Tycker nog det mest liknar gamla tårtickor.
Provar att länka om igen.
http://arbtalk.co.uk/forum/fungi-pictures/36496-weird-one-cant-really-id-fung.html

0

Bo E

22 nov 2011 kl. 12:48

Tonys länk leder till nån engelsk sida med inloggning…ser inga bilder alls

det jag frågade efter var snarare om någon har egna bilder på den omdebatterade eken
vore ju kul att se den…med hopp om att den får stå kvar förstås…

apropå olycksrisk - är det inte fler som dör i trafikolyckor än som får träd i skallen?

och bilar flyttar man ju sällan på av anledning att de är farliga…
men jag har ju som sagt inte sett det aktuella trädet

däremot är det ju vanligt att man tar ner murkna större grenar etc som riskerar att falla men själva stammen brukar ju stå rätt stadigt på en ek??

0

Bo E

22 nov 2011 kl. 12:57

senaste bildserien visar några ekar som beskurits hårt av säkerhetsskäl men där man sparat den centrala mulm-stammen

1.ekstubbe / stamrest i Wadköping, Örebro
2. ek med påspikat regnskydd (!?!) vid Hjälmarsnäs
3. ek med avsågad del vid Göksholmsvägen, Stora Mellösa

dessa exempel visar att man kapat delar av träden som växt ut mot vägen och kan ha utgjort hinder eller fara för trafikanter, då de växer invid vägar, både gång / cykel- och bilvägar i dessa fall

0

Tony

klas jaederfeldt

22 nov 2011 kl. 13:04

tårtickor växer alltid vid basen av trädet

0

tittat på bilderna igen mitt svar till arboretikern

klas jaederfeldt

22 nov 2011 kl. 13:05

Har tittat på bilderna igen, ser att första bilden har lila fläckar, det brukar gamla ex. av korkmussling Daedalea quercina få, en korkmussling är dessutom en ganska mjuk svamp. färska ex känns som att klämma på en vinkork, hur gamla gänns vet jag inte, även formen kan stämma .
men som sagt. gissning,  går ej att säga säkert utan ha riktig svamp

0

klas jaederfeldt

22 nov 2011 kl. 13:08

klicka på understa länken, när du kommer till att sidan inte kan hittas klicka föreslagen länk, på sidan som öppnas finns bilderna nere till höger

0

klas jaederfeldt

22 nov 2011 kl. 13:10

eller om man öppnar sidan, det ser inte likadant ut nu

0

Bo E

22 nov 2011 kl. 14:43

tack klas

nu kom bildserien

de tre-fyra flörsta bilderna ser ut som någon ticka

sen blir det för avancerat för mig att se om det är tickor eller konstigt växt ved

“And the Ekticka doesn’t resemble the perennial Phellinus robustus, but looks much more like the annual Hapalopilus ritulans.
” tolkar jag som svaret på frågeställarens undran vad det är på eken
?

0

"JAS" Helsingborg

22 nov 2011 kl. 15:22

Kolla här Bo, http://www.123minsida.se/hokengren/12529448
Jag tycker den ser ut att må bra, åtminstone om man utgår från dessa bilder!?

0

Bo E

22 nov 2011 kl. 16:11

Tack JAS!

Fina bilder på den vid olika årstider

och jämfört med de ekar jag lagt ut bilder på ovan så är den ju i toppskick!

Det är väl placeringen mitt i trafikmiljön som är problemet.

Men nog borde de kunna låta den stå kvar och ta bort ev. farligt grenverk som riskerar att rasa

det är ju så man gjort med ekar i vägkanter i urminnes tider som synes av mina bildexempel…
fast det är ju viss skillnad i trafiktäthet där och i Stockholm kantänka…men heja på! Hoppas de lyckas få behålla eken
Den måste ju vara unik i storstadsmiljön - trodde åtminstone att det var nånslags park eller trädgård den fanns i…

0

Tage

22 nov 2011 kl. 17:28

Det var bara det förstår du"JAS” att Monica själv använde det uttrycket till andra, men i ett annat forum, därför min lite giftiga kommentar. Så det har inget med barnuppfostran att göra, utan med gamla rödögda kärringar som får tillbaks sina egna uttryck. Inte märkligt alls!!

0

"JAS" Helsingborg

22 nov 2011 kl. 19:56

Ok Tage, då skall jag dra tillbaka min långa näsa från blötan ;)

0

Jon

24 nov 2011 kl. 03:18

Don’t worry we will fix it!

Jon.

0

Göran Malmsten

24 nov 2011 kl. 19:47

Hej! Eken behöver bara beskäras varligt o behandlas med vanlig ogräsättika på de svampangripna områdena. Var tog “Göteborgsexperten” vägen? Glöm inte att pilträden på Kungsholmsstrand höggs ner när de återhämtat sigmed grönska därför beslutet redan var fattat. Okunnigheten är beklämmande o beslutet kan bara förklaras med politisk anledning. Göran

0

göran

klas jaederfeldt

24 nov 2011 kl. 22:08

inte skall vi väl paja svamparna på eken?
det här är en svampguide och här skall man tycka om svamp :-)

0

Gustav.S

25 nov 2011 kl. 07:15

Eken är fälld,stackars träd och va synd på alla svampar som lever iden med.

0

Lill, skellefteå

25 nov 2011 kl. 09:18

:-(

0

Tage

25 nov 2011 kl. 10:46

Monica:  Nu har ett av dina objekt som du har bråkat om i ett par veckor fösvunnit.
Du måste ju ha något att göra!!
Nog kan du hitta en liten buske med någon sällsynt skalbagge i som måste räddas!

0

Draken

27 nov 2011 kl. 20:11

VAD menar Tage? är det inte värt att rädda en skalbagge?

0

Tage

27 nov 2011 kl. 20:42

Självklart, du kan få behålla den alldeles själv, håll till godo!

0

H-O T Käglinge

28 nov 2011 kl. 11:01

Man får hoppas att eken läggs upp som faunadepå någonstans på Djurgården så alla svampar och insekter kan fortsätta att leva ett liv i biologisk mångfald. Skulle vara intressant att se en bild av ett snitt nere vid den verkliga stambasen som ligger 2 meter under nuvarande markyta, för att se rötutbredningen där. Arborist Hartills undersökning var väl tyvärr inte så intressant då det handlar om ett politiskt beslut.

0

Bo E

28 nov 2011 kl. 13:06

Märkligt att eken inte fälldes redan när stadsbebyggelsen bredde ut sig runt den….på den tiden fanns väl inte den miljömedvetenhet som finns idag så att kalla detta ett politiskt beslut vete katten…ett dumt beslut grundat på okunnighet snarare.
Eller är det nån som tjänar pengar på att eken fälldes? En extra P-plats kanske kom till?
Politik idag handlar ju mest om ekonomi såvitt jag förstår…

0

klas jaederfeldt

1 dec 2011 kl. 00:27

Detta gick till en del tidningar i kväll

Till media.
TV-eken har fallit, kanske inte så kul för er att nyhetsbevaka den längre, Men vart har den tagit vägen, de bilder som setts på stubben vittnar inte om någon större röta. Kanske har ni någon undersökande journalist som kan kolla upp om inte Sthlm:s stad har ljugit om hur skadad eken var . Vad jag vet så var eken angripen av en svamp som heter Svavelticka Laetiporus sulphureus och en som heter Korkmussling Daedalea quercina   hur starka rötare de är kan jag inte säga , Korkmusslingen tror jag är en ganska svag rötare, Svaveltickan är nog värre, men troligen skulle eken kunnat stå kvar i 100 – 200 år, tyvärr så hade jag aldrig möjlighet att undersöka den närmare och nu är det försent. Jag hoppas ändå att staden har placerat eken på något fuktigt skuggigt ställe på Gärdet, så att de insekter, svampar och lavar som fanns på den kan leva vidare.
Klas Jaederfeldt
Fd.ansvarig för naturhistoriska Riksmuseets svampsamlingar, med vedväxande svampar som spec.
Numera pensionär i Vingåker
Tel.xxxxxxxxxxxx

0

klas jaederfeldt

1 dec 2011 kl. 00:29

ni som kände för eken skriv till tidningar och sthlm,s stad och be att få en opartisk bedömmning om eken var så skadad, eller om stockholm har LJUGIT

0

klas om eken

Bo E

1 dec 2011 kl. 13:13

utifrån din bedömning och de bilder jag sett på eken så håller jag med om att den säkert skulle kunna leva i hundra år till

bifogar åter några bilder på bevarade ekar som enligt min bedömning är i mycket sämre skick än den här omskrivna….

svavelticka och korallticka brukar jag hitta på förhållandevis friska träd…

0

klas om eken

Bo E

1 dec 2011 kl. 13:21

sista bilden visar en mulmstubbe som bevarats upp till ca 1,5 meters höjd trots att huvudstammen föll för storm för ca 2 år sedan. Här kan ju förhoppningsvis några organismer leva o bo kvar….

Men det vore förstås intressant att veta vad som ska ske med markplätten där stockholmseken stod

P-plats är min första gissning…det inbringar väl nån krona till kommunen…

0

klas om eken

klas jaederfeldt

1 dec 2011 kl. 14:56

parkeringsplats kan det knappast bli för den stod mitt i gatan

0

klas om eken

Bo E

1 dec 2011 kl. 17:16

jaså - ja vad finns det då för “politiskt” motiv?

Höja hastigheten på trafiken kanske…???

0

klas om eken

H-O T Käglinge

1 dec 2011 kl. 18:58

Ska det inte byggas någon spårvagnslinje där?

0

Björn Karlsson i trädet

1 dec 2011 kl. 23:05

Hej Klas. Återstoden av tv-eken placerades på en parkeringsplats utefter Hunduddsvägen i närheten av Kaknästornet. Stammens ihålighet var excentrigt placerad. Den bärande veden var på tunnaste stället ca 10cm tjock. På övriga stammen 40-50cm. På grenarnas sågytor syntes nästan inga spår av rötning. Se http://www.dn.se/blogg/epstein/2011/11/25/manga-sorjde-tv-eken-nar-den-sagades-ned-i-natt/. Den omtalade döda grenen hamnade på Tekniska nämndhuset som “bevis” för att fällningen av eken var nödvändig.

0

"JAS" Helsingborg

2 dec 2011 kl. 10:26

Trögtänkta och sega politiker lägger över ansvaret på tjänstemännen som i många fall är eller känner sig styrda av de sega politikerna och i många fall är det fortfarande så att hejda ett beslut i nämnderna är som att vända en oljetanker, det behövs lång sträcka och stort utrymme och det finns det oftast inte hos den styrande eliten. Förblindade av sin makt är de oxå och nästan alltid så dumma att de sågar av den gren de sitter på. I sammanhanget kan man nämna “Kvilleeken” (rumskulla eken) som anses vare att av Sveriges äldsta och grövsta träd, den var urholkad redan på mitten av 1700talet då man använde trädet som redskapsskjul och den levande veden är inte tjockare än runt 20cm på något ställe! Den står där ståtlig och fin, visserligen med hjälp av stålband och annan hjälp men den är i betydligt sämre skick än TV- eken verkade vara. Slutsatsen blir att det är ekonomiska krafter som har styrt fällningen av det ståtliga trädet. Fy skäms på er, Stockholms beslutsfattare:(((

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone