Ni har sluppit mig en kort tid, men inte längre. Efter lite ”jobb” fre-sön besökte vi i måndags k-hufvudstadens avrustade gamla marina stridsledningscentral/skyddsrum på Skeppsholmen och betittade inkaguld av orimligt värde och prakt. Rekommenderas! http://www.etnografiska.se/smvk/jsp/polopoly.jsp?d=1697&a=19924
Men man hade inget så vackert som en guldkremla…
Idag var det bara skog med innehåll att betitta under hundrastningen.
Vi hittade bl.a. en vacker, vit ticka på en mycket hackspettstorhålig, mycket grov, sedan länge barklös och - sedan ännu längre - fallen asp i ett trevligt gammelskogsbestånd. Serie 1.
I ett granbestånd fanns ett 20-tal 5-7-10+ cm stora fingersvampbollar, serie 3, som förutom skepnaden något påminde om granfingersvamp. Tog med en hem och den väntar på det dagsljus som saknades där den växte. Fingersvamparna växte tills m perfekta skogschampinjoner (som vi nu ätit upp tills med annan, såväl bättre som sämre svamp!) och massor av ngt övermogna, otrevliga skivlingar som ska tas hemvid nästa besök..
Om det är granfingersvampar, så har jag aldrig förr sett några dessa liknande!
Så här ser det lilla ex jag tog hem av “igelkottfingersvampen” ut nu, stelfrusen och kontaminerad med en liten bit av en s.k. “grå fingersvamp” som ses på sista bilden. Den är också lite skum, då jag hittat grå fingersvampar av annat utseende på andra lokaler, denna uteslutande på denna enda lokal, i jordstjärne- och bombmurkelskog. Många hundra frk, men bara på en enda, mindre fläck! När igelkotten tinat upp kommer kanske bättre bilder…
Tack Hans, tvåfärgsticka har jag bara hittat i socknen en enda gång och då såg den ut som på bifogad bildn. Så den köper jag!
Men jag tror inte alls på svartöra - den har jag gott om här hemomkring och ser varje dag. ska kolla “skinnet” vid nästa besök - hade tyvärr väldigt ont om tid i går..:(
Mattias, jag tror att bilderna på rutppr är ganska korrekta. ”Igelkottfingersvamparna föreföll också i skogens dunkel vara rätt så olivtonade, växte på c 2 kvm under gran, första generationens granskog på gl kulturmark. Givetvis finns det gott om klena ”skogspinnar” och sånt i marken, men inte stubbar, så vitt jag förstår. Ska kolla noga nästa gång. Men uppgifter om växtsubstrat är ofta ”ofullständiga” (snällt sagt!) Formen och det egendomligt kompakta växtsättet fäste jag mig mest för…
Så här såg några av mina unga svartöron i lunden ut 22-23/10, Hans. De växer i/vid vedsprickor på barkfri almlåga som också härbärgerade de troliga/eventuella lundbläcksvamparna (som kommer att DNA-sekvensas).
De unga svartöronen på almlågan är vackra, men inte lika färgsprakande som gårdagens ”tidbits-svampar”.
Ska kolla upp dessa, som växer på ”fullbarkig” asplåga som jag besöker varje gång jag är i närheten, bl.a. för att hälsa på asptickor som växer vackert utmed grova, döda grenar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.