0 328 visningar

7 svar

Aldrig tidigare sett sådan svamp!

Linnea på Linneaberg

18 nov 2011 kl. 14:51

Vi har hittat flera svampar av en sort som vi tidigare aldrig sett i våra rabatter (sorgligt ovårdade nu i höst). Finns det någon som kan stilla vår nyfikenhet på vad detta är?
Lika tacksam som nyfiken!

Behöver hjälp med artbestämning

0

Marie

18 nov 2011 kl. 15:17

Ser ut som någon typ av hattmurkla.

0

Michael Krikorev

18 nov 2011 kl. 15:25

Vit hattmurkla (Helvella crispa) skulle jag tro:
http://svampguiden.com/art/visa/Helvella_crispa

0

Jan A, Uppsala

18 nov 2011 kl. 15:43

Linneaberg hette vår stuga “förr i tiden”, men frånsett det, så är den vita hattmurklan en riktigt god matsvamp, stekt som stuvad - tycker jag! Mesta maten i foten.

0

Hans v E

19 nov 2011 kl. 11:15

Inom parentes kan sägas att vita hattmurklan (Helvella crispa) sällan är helt vit, vilken däremot mjölkmurklan Helvella lactea) är.
Åh, en sån helvell, sa Nils Suber beundrande, när någon kom med en vit hattmurkla till utställningen på riksmuséet i Stockholm.

0

Karin W

19 nov 2011 kl. 11:56

Tack Hans, jag kände inte till den arten. Jag har sett vita hattmurklor några gånger och har aldrig blivit klok på hårigheten. Helvella crispa ska vara hårig på utsidan. Den första som jag såg och tittade ordentligt på var hårig på ena sidan av hatten men inte på den andra och inte på vad jag skulle kalla utsidan. Så min fråga är, vilken är utsidan på hatten? Vad menas med utsida hos svampar?

0

Tony S

19 nov 2011 kl. 12:58

Tänk dig en normalt formad skålsvamp med insidan (hymeniet) uppåtriktad och skålens utsida riktad nedåt, utåt.
Det sitter även en skål på murklans topp (med hymeniet uppåt), bara det att den ofta är krängd nedåt.

0

Linnea på Linneaberg

8 dec 2011 kl. 20:11

TACK ALLA FÖR HJÄLPEN!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone