Fantastiskt med all denna kunskap här på forumet!
Lärde mig av Hans v E här att det finns en murkla som heter mjölkmurkla. Hade inte den blekaste aning om detta. Tack Hans. Nu till saken! Varje höst kommer det upp en ende och ganska missbildat helvi murkla upp i “gräsmatten” på vår skogstomt i nordöstra Uppland. Min fru tog ett kort på årets ex den 5.11.2011,
Kan detta va en mjölkmurkla?
Vita hattmurklor från andra fyndplatser har alltid sin karakteristiska hattform men inte våran! Murklan är helvit och vi kunde inte se någon hårighet heller.
Tacksam för synpunkter!
Hej detta är en vit hattmurkla. Hatten har inte tagit sig upp ur jorden.Den är tunn och skör. Den känns igen på att foten är så här köttig med många åsar. Då man skär igenom den syns många kanaler. Där har en rad olika insekter gömt sig,men svampen har inte varit angripen. Jag har sedan ett par veckor plockat ca 10 st,några ggr,nu i nov. gjort avkok och stuvat, jättegoda.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.