Märkligt men jag har inte så stor erfarenhet av lavar men nog verkar det konstigt att det är en så kraftig lavtillväxt på så unga grenar? Jag tycker nog att det ser ut som det är någon ur släget “Usnea”
Här har du i alla fall tipps på en bra lavsida. http://www.lichens.lastdragon.org/index_UZ.html
Hej!
Känenr inte till artnamnet… Tycker den ser ut som en Usnea (skägglav). Usnea bruker vara ganska elastiska när man försöker att dra isär tråderna. Skägglavar är ganska vanliga, men rikligt (när träden är fulla av dom) förekommer dom bara i äldre skog. I vissa delar av schweiz bruker vi säga att skägglavar är dvärgarnas skägg som dom har tappat när dom har sprungit i skogen….
Jag tror inte du kan dra isär trådarna, för det här ser för mig ut som garnlav, Alectoria sarmentosa. Nästan alla skägglavar (Usnea) har fibriller, mycket korta utskott som står rakt ut från stammen, precis som julgransglitter. Den här har inga fibriller. Garnlav är hyfsat vanlig (åtminstone i Norrland) och kan bli mycket lång, men precis som JAS säger hör den inte hemma på unga grenar. Bålen har säkert blåst iväg och ramlat ned.
Tror på vanlig skägglav, Usnea filipendula. Garnlav är mer gulgrön i färgen och grenarna brukar kladda ihop när den ramlar av grenen istället för att trassla till sig och om man tittar till höger på den utzoomade bilden ser man en huvudgren med “fibriller”. Dessutom tror jag inte att det finns så här stora garnlavar där Ewa bor…
fina foton!
men jag överlåter åt expertis att gissa på lavar…
svamparna då...?
är det en stinksvamp, nån hätta på bild 1-2?
bild 3 var lurig
först tänkte jag på frostvaxing men kanske är det en kamskivling i solljus ?
sista bilden är väl solbelysta trattisar
?
Är väl någon av kochenillavarna som jag tycker kan vara svåra att skilja åt.
Men jag vet inte var namnet Cladonia cristatella kommer ifrån, jag hittar det inte i Artportalens lista eller i den norska lavfloran:
http://www.nhm.uio.no/botanisk/lav/LAVFLORA/LAVFLORA.HTM
Åh, vad duktiga ni är på allt mellan himmel och jord!
Tack för alla svar och det verkar inte helt omöjligt att lära sig de vanligaste arterna även om jag förstår att de kan vara svåra att skilja åt ibland.
Den här röda - är den vanlig då?
Bo - stinksvamp är jag också säker på men de två andra kan jag inte. Och någon frostvaxing såg jag inte på denna skogsrundan även om jag vet att de finns där! Försökte mig på att fota lite trattisar , det blev så där. Men det finns massor kvar att träna på:)
Caspar - är det vanligt att olika lavar växer i varandra?
Vad tar man med sig för en liten praktisk fälthandbok med lavar/mossor ut i skogen?Någon som har en idé?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.