Är det fler som tyckt att året varit konstigt. Stora mängder vanliga kantareller (t.o.m. nykomna nu i helgen) och massor av trattkantareller. Men andra arter verkar ha uteblivit helt. Har två ställen med blodsopp, men inte en svamp i år. Örsopp i massor, men dåligt med brunsopp och Karl Johan. Inga fjälliga bläcksvampar. Väldigt lite kremlor, som gulkremlor och olika röda kremlor.
I alla fall så i Vättlefjäll vid Göteborg. Vet någon om svampar tar igen sig som fruktträd ofta gör. Ett jättebra fruktår och dåligt nästa.
Så kanske soppar, kremlor mm blir det man får leta efter nästa år.
min erfarenhet är att det är så
men det är bara efter egen erfarenhet inte på nåt sätt vetenskapligt belagt
här finns fortfarande trattkantatell o vanlig kantarell men saknar t ex blåmusseron som brukar komma sent
karl-johan kom väldigt sporadiskt o punktvis medan övriga soppar och kremlor haft ett “normalt år”
fjällig bläcksvamp kom sent men i normala mängder tycker jag
mandelriska uteblev och väldigt dåligt med svart trumpet jämfört med i fjol
igår hörde jag oxå en intressant aspekt nämligen att äldre personer upplever att trattkantatellerna har ökat markant de senaste 30-40 åren
grattis
jag tycker det är ovanligt att jag hittat 2 blomkålsvampar i ätbart skick efter flera frostnätter
tål de mycket eller växer de ovanligt snabbt
det var inte frost när jag plockade dem men hade varit 2-3 nätter i rad dygnen innan så antingen var de tåliga, växte på ställen där frosten inte bitit eller hunnit upp under den senaste dagen
?
ja ibland blir man överraskad och i lördags plockade jag både kantarell, trattkantarell och en kremla!!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.