Javisst!
Men först några ord om en annan svamp i den snart 2½-åriga gallringen, ok utförd utom beträffande träskstränderna. Jag har aldrig någonsin sett så mycket talgsvamp som i höst, på mark och stubbar i de senaste årens avverkningar/gallringar.
Vinterskivlingar fanns på såväl de vanliga sälgarna, Salix caprea, som på ”det vanliga” gråvidet, Salix cinerea ssp cinerea.
Först på en alltid pålitlig ”vägkants”sälg, sedan på gråvidestammar just ovan träskytan, där de ymnade…
Stränderna var nästan omöjliga att inventera utan att utsätta sig för livsfara eller åtminstone vattenfyllda stövlar.
Bara att vänta på bärig nyis för att få veta läget. Nu var det bara att ge upp.
I en närstående myrstack sågs då dessa, som uppifrån liknade de gulflockiga fjällskivlingar (som brukar växa i närheten, men uppochnervända såg de ganska annorlunda ut. En hemtagen luktade pyton när den började torka - så den bor nu på kuvösen.
Medan jag träskplaskat hade flickorna rövat mat från trollen. Sockerärterna dock från tomten…
Tack! Trots att de flesta bilderna är oskarpa - och värre – så kunde det ha gått ännu värre!.;)
Gammal gubbe, gammal kamera, inget ljus, djupt, ”svalt” vatten - och mjuk ”botten”. Det gällde att försöka fånga något på vägen neråt!;).
Bättre kommer – hoppas jag!
Det bästa var att träskets trollhänder verkar må bättre än övriga. Vid tidigare träskreportage har de dock uppvisat ännu bättre hälsa…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.