Hade varit om någon vänlig lycklig själ med digitalkamera & ett Svart trumpetsvamp-ställe kunde ta några bilder på dessa innan plockning så att vi stackare som aldrig hittar några kunde få upp ögonen för dessa.Många med mej hade uppskattat detta tror jag!
Så, snälla-snälla någon!
Igår var jag på ett ställe efter en åkerkant, säkert 100 m lång kantad av hassel, gick sedan in i skogen brevid som bestog utav gran, hassel & en och annan ek.Enligt tips av andra insändare måste ju detta vara drömstället för svart trumpetsvamp!Men hittade jag någon, inte då.Men dom kanske fanns där ändå?Jättebra ide om en live-bild!Detta var 2mil söder om Borås.
Hej!
1. Gå långsamt i skogen. Det är omöjligt att hitta svart trumpetsvamp om man far fram som en orienterare.
2. Stanna upp då och då och stirra rakt ner i backen. Luta huvudet åt olika håll och peta gärna på det som Du tror är förmultnade löv. Du måste ställa om ögonen från gult, eller vad Du nu letat efter tidigare, till svart. Det tar en stund
3. Är det artrikt så kan det också finnas svart trumpetsvamp.
4. Här, norr om Stockholm, har jag hittat svart trumpetsvamp bland förmultnade eklöv, under hasselsnår, i en glänta i hällmark, i mossa intill enar…
5. Har Du hittat en så finns det flera. Kryp på alla fyra och kika när ljuset faller på Dig från olika riktningar.
6. Dom kommer tillbaka år efter år på samma ställe.
Det finns säkert massor av oupptäckta svart trumpetsvampställen.
Lycka till!
De har just vaknat så chansen är stor att du kommer att hitta. Tänk på att det är de mindre, raka man oftast ser först. De ser lite kaxiga ut liksom..
De större som slagit ut blomlikt syns inte alls lika bra först. Och som sagt har man sett en, så finns det att göra där en stund.
Good luck!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.