0 264 visningar

16 svar

En uppskattad gärning...

Johansson

10 sep 2006 kl. 09:37

Hade varit om någon vänlig lycklig själ med digitalkamera & ett Svart trumpetsvamp-ställe kunde ta några bilder på dessa innan plockning så att vi stackare som aldrig hittar några kunde få upp ögonen för dessa.Många med mej hade uppskattat detta tror jag!
Så, snälla-snälla någon!

0

Jonnie

10 sep 2006 kl. 09:41

Håller helt med, hittar inga sådana ställen, knallar väl runt i fel skogar, med ögon på gula svampar, får väl erkännas..

0

IreneA

10 sep 2006 kl. 09:47

Ställena ser helt olika ut beroende på var i landet man letar…

0

Marie1

10 sep 2006 kl. 09:48

Det var min tanke igår, när jag hämtade en kasse till. Men bilderna är så dåliga att jag skäms. Tills dess att bättre bilder kommer:
Lokalen, Blandskog dominans Hassel
Marken karg stenig
Skakig bild med flera trumpeter

0

Olle H

10 sep 2006 kl. 09:52

Igår var jag på ett ställe efter en åkerkant, säkert 100 m lång kantad av hassel, gick sedan in i skogen brevid som bestog utav gran, hassel & en och annan ek.Enligt tips av andra insändare måste ju detta vara drömstället för svart trumpetsvamp!Men hittade jag någon, inte då.Men dom kanske fanns där ändå?Jättebra ide om en live-bild!Detta var 2mil söder om Borås.

0

En kasse till...

Johansson

10 sep 2006 kl. 09:57

Avundsjuk så att jag får ont i magen, Marie1!Jag kan inte sova innan du kommer med nya bilder!

0

Marie1

10 sep 2006 kl. 09:59

Var bor du Johansson?
Jag lovar att återkomma m bättre bilder. Det var väl upphetsningen som gjorde att bilderna blev så skakiga.
Jag hade tänkt pyssla m trädgården idag, men går väl ner o fotar lite…

0

Johansson

10 sep 2006 kl. 10:03

Jag bor i Kinna, snett ovanför Varberg.Hyggligt att du fotar redan idag med tanke på det jag skrev om att inte kunna sova innan…

0

Karin Hedén

10 sep 2006 kl. 10:08

Hej!
1. Gå långsamt i skogen. Det är omöjligt att hitta svart trumpetsvamp om man far fram som en orienterare.
2. Stanna upp då och då och stirra rakt ner i backen. Luta huvudet åt olika håll och peta gärna på det som Du tror är förmultnade löv. Du måste ställa om ögonen från gult, eller vad Du nu letat efter tidigare, till svart. Det tar en stund
3. Är det artrikt så kan det också finnas svart trumpetsvamp.
4. Här, norr om Stockholm, har jag hittat svart trumpetsvamp bland förmultnade eklöv, under hasselsnår, i en glänta i hällmark, i mossa intill enar…
5. Har Du hittat en så finns det flera. Kryp på alla fyra och kika när ljuset faller på Dig från olika riktningar.
6. Dom kommer tillbaka år efter år på samma ställe.

Det finns säkert massor av oupptäckta svart trumpetsvampställen.

Lycka till!

0

Fick en bra ursäkt

Marie1

10 sep 2006 kl. 12:42

att smita till skogs ett tag. Dessvärre är jag inte vän med denna kamera, men här kommer bilder. Åtminstone bör du kunna se svamp i mitten av bilderna aven om det finns över hela.

0

Fick en bra ursäkt

Marie1

10 sep 2006 kl. 12:46

Obs att detta är små ex som jag tänkte låta växa till sig, om de får vara ifred..
Slutligen en bild från min vackra källsjö som ligger i närheten..

0

Fick en bra ursäkt

Johansson

10 sep 2006 kl. 14:55

Tack för att du tog dej tid att kila ut och fota!Ja, dom är lite suddiga, men bättre än ingenting!
Jag får ut och kolla i eftermiddag om jag ser dom bättre nu.Fin sjöbild förresten, vart ligger den?

0

Fick en bra ursäkt

Marie1

10 sep 2006 kl. 17:02

Det är Bansjön i Tyresö, några mil söder om Sthlm. Runt denna lilla sjö finns alla svampar man kan önska sig nästan.
Och du Johansson, lyckas du inte hitta några i år kan du få lite av mig ;)

0

Enuppskattad gärning 2

Marie1

10 sep 2006 kl. 17:05

Vore om ngn kunde lägga in bild på “typiskt Rödgul Trumpetsvamp-ställe”
Jag har bara hittat i Småland så det vore toppen att få se ett ställe (på bild) så att man får återuppleva den sinnliga doften!

0

Jonnie

10 sep 2006 kl. 17:07

Tack Karin Hedén!!, ska prova det i veckan

0

Fick en bra ursäkt

Johansson

10 sep 2006 kl. 19:40

Haha du, Marie1, än är inte säsongen slut, men tack för erbjudandet!Jag reserverar mej för erbjudandet och återkommer i sämsta fall med en ödmjuk förfrågan.
Inga “svartisar” idag iallafall.

0

Nej på dem nu bara!

Marie1

10 sep 2006 kl. 22:13

De har just vaknat så chansen är stor att du kommer att hitta. Tänk på att det är de mindre, raka man oftast ser först. De ser lite kaxiga ut liksom..
De större som slagit ut blomlikt syns inte alls lika bra först. Och som sagt har man sett en, så finns det att göra där en stund.
Good luck!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone