0 700 visningar

5 svar

Mönjesopp

Roger F

28 nov 2011 kl. 19:58

Hej alla svampkunniga!
Jag fick häromdagen en fin liten gåva av min fru, ett par gamla svampböcker från 50-, 70- och 80-talet. Jag fick då med egna ögon se hur flera svampar har bytt namn och/eller omvärderats. Men vad är Mönjesopp för något? Bilden är inte helt lik någon sopp jag känner till. Det latinska namnet (Bolétus miniatóporus) stämmer inte med någon här i databasen men beskrivningen i texten får mig att tänka på blodsopp. (“Snarlik eldsoppen men saknar fotådernät, 6-20 cm bred…fot bjärt rödprickig eller vackert rödfiltad, ofta på gult underlag…pormynningar mönjeröda–blodröda–leverbruna…vid brytning eller tryck blågröna…kött gult, vid luftens tillträde blånande. Smak mild. Lukt svag… Juni-okt”) Kan det vara den tro? Det enda som är helt fel i beskrivningen är slutklämmen – oätlig! Hur kunde man klassa denna underbara sopp som oätlig, om nu Mönjesopp är samma som Blodsopp?

0

SvenD

28 nov 2011 kl. 20:50

Ja, det är blodsopp! Kärt barn har många namn;kallas även B. erythropus
men ska heta B. luridiformis idag!

0

Bo E

29 nov 2011 kl. 12:46

vill minnas att jag läst i nån gammal bok att alla blånande soppar med rödaktiga pormynningar är oätliga

tror att det beror på dåtidens stora skräck för djävulsoppen

man visste kanske inte hur pass ovanlig den var o tog det säkra före det osäkra
???

0

Hans v E

30 nov 2011 kl. 10:15

Det är det som är det tråkiga med svampnamn. De ändras hela tiden. Både de vetenskapliga (latin och grekiska) och de svenska. Jag brukar alltid vid föreläsningar och bildkvällar nämna alla namn svamparna haft. Tyvärr upplever många detta som onödigt och förvirrande. Men det är bl.a. för att man ska kunna hitta svampen om man har en gammal svampbok.

0

Roger F

3 dec 2011 kl. 17:48

Ursäkta, nu var jag inte inne på några dagar. Tack för alla svar!

0

Bo E

6 dec 2011 kl. 13:30

nu har jag öppnat burken med torkad eldsopp

den har utvecklat en stark arom med underbara chokladnyanser och smakar alldeles utmärkt oxå

den ligger i klass med karl-johan tycker jag, det är väl mer att den är mörk o inte ser lika aptitlig ut i färgen samt att den trots torkningen inte blir lika spröd o lätt att smula som k-j

testade att fräsa upp den i smör med en hackad gul lök till älgkött

det blev en härlig anrättning

så inte är de blånande sopparna att förakta som matsvamp i mitt tycke
blodsopp har jag inte hittat men hoppas kunna få testa även den kommande år

foto: bo e

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone