0 415 visningar

10 svar

Skitsnyggt m.m. (Test av Klas teori!)

Jan A, Uppsala

29 nov 2011 kl. 08:42

Förrförra veckan rastade vi hunden utefter en ”allé” av vitlurvig skit, mycket snyggare än slät, brun hundskit!
Men det fanns så mycket att jag inte kom mig för att fota skönheterna förrän vid allra sista möjligheten…
Skitfotoinspirationen infann sig först vid ett stigavsnitt där någon lagt sten på sten och en räv tillagt något ovanpå - som dekoration! 

0

Jan A, Uppsala

29 nov 2011 kl. 08:43

Laven på granstubben är rätt snygg fastän inte vit. Stubbhornen är däremot vitlurviga av konidier och snygga!
Till slut vitlurvig hundskit, sista fotochansen!

0

Jan A, Uppsala

29 nov 2011 kl. 08:46

Det gick ju hur bra som helst!

0

klas jaederfeldt

29 nov 2011 kl. 11:32

det är nog så att jag bara inte av någon anledning plötsligt inte kan få in några bilder hur jag än gör

0

Gula

29 nov 2011 kl. 13:07

Skitsnygga bilder Jan! ;-))

Klas, jag kan inte heller lägga in bilder med Expl. , får hoppa över till Firefox för att lyckas! Lite tröttsamt… :-((

0

Cladonian

Irene A

29 nov 2011 kl. 13:27

Det skulle vara intressant om någon har ett namnförslag på Jans lav, hittade själv en snarlik i söndags (här är podetierna upp till ca 5 mm höga):

0

Cladonian

Jan A, Uppsala

29 nov 2011 kl. 17:15

Samma lav har jag visat tidigare, i dess ungdom, och Tony kommenterade den då. ska försöka hitta tråden…
Och nu Irene, finns gårdagsfärska bilder på de små vita musslingarna i tråden “Mina mini-calocera…” - och även på dessa.

0

Vita musslingarna

Irene A

29 nov 2011 kl. 19:48

känns fortfarande lite osäkert vad de är :-)
Caloceran kan vara något spännande, skulle kanske undersökas närmare..

0

Cladonian

Karin W

29 nov 2011 kl. 20:31

Är laven inte bara en vanlig fingerlav, Cladonia digitata?

0

Cladonian

Jan A, Uppsala

30 nov 2011 kl. 16:44

Tack, Karin, den är det nog.

0

Rävprodukten

Jan A, Uppsala

1 dec 2011 kl. 20:13

Tur att jag fotade svamppåväxten då, nu fanns ingen kvar…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone