Har varit på resa till östra Kina,
bodde i “lillstaden” Wuxi. Lyckades iaf komma ut lite på landsbygden med billig taxi.Det var riktigt torrt i markerna och svampfattigt. Hittade de här söta mycket torra musslingarna på döda lövkvistar.Blötlade dem och de blev så här fina. Blir naturligtvis glad om någon har en aning on vad det är för art.Drygt 1 cm breda och ulliga.
Ja,jag fick åxå klyvblad som första tanke, tvekade då de var så små.
Ja det har varit en underbar resa är beredd att fara tillbaka vilken dag som helst om det börjar regna pengar.
Visar lite bilder från Huangshan Gula bergen.Det var högt och vi gick ca 1 mil i branta trappor oppför och nerför.Stundtals saknades det räcken. Missade sista linbanan ner, så vi blev kvar på hög höjd när mörktet föll. Det tog 3 timmar att ta sig ner och mina ben gav upp.Tur nog fick vi tag på en ficklampa.Ner kommer man ju alltid.
Visar lite bilder på butikssvampar och Huangshan.
Jag åt av alla svampar som serverades, de långa smala som kineserna kallade flammulina (mina favotiter), sladdriga öron, stora bruna, några som smakade KJ, en svart svamp som såg ut som en jordtunga, samt en masa som jag tror var olika champinjoner.
Öron inlada i någon sötsur lag var en delikatess som serverades som tillbehör.
Hittade faktiskt “öron” i skogen, men de var riktigt torra o gamla.(bild)
Vad tycker ni förresten om den vackra spindeldamen en Nephila clavata. Den hade byggt ett nät tvärs över stigen vi skulle fram på.En riktig raring :)
Vinterskivlingen är faktiskt samma svamp som japansk enoki eller enokitake som säljs som odlad svamp i välsorterade matbutiker och är vanlig i både japansk och kinesisk matlagning, främst som burkkonserverad, men även färsk.
När denna svamp odlas får den växa i mörker. Det gör att den blir mycket mer långsmal och ljus än de vilda exemplaren. Den tama versionen används i sin helhet, medan man bara brukar lagat till hatten på den vildväxande.
Men som Jan skriver, den svenska vilda är godare och det ställer jag helt upp på.
Åh lyckkliga du - jag var i väg för drygt ett år sedan till sydöstra kina. Jag gillade deras öron i nån god sås allra bäst, men det var väldigt god mat överlag -längtar väldigt ofta tillbaks. Att se deras svampförsäljning i butikerna var ju helt överväldigande- hade velat fyllt en hel väska med torkad svamp men det var ju så mycket annat som skulle med hem i stället. Lämnade både kläder och skor kvar där för att få plats i väskan :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.