0 858 visningar

23 svar

Kinasvamp

Tina Nordberg

30 nov 2011 kl. 16:04

Har varit på resa till östra Kina,
bodde i “lillstaden” Wuxi. Lyckades iaf komma ut lite på landsbygden med billig taxi.Det var riktigt torrt i markerna och svampfattigt. Hittade de här söta mycket torra musslingarna på döda lövkvistar.Blötlade dem och de blev så här fina. Blir naturligtvis glad om någon har en aning on vad det är för art.Drygt 1 cm breda och ulliga.

0

"JAS" Helsingborg

30 nov 2011 kl. 16:18

En tripp till Kina är så klart inte helt fel:) Det som kom till mig när jag ser dina bilder är Klyvblad, Schizophyllum commune om de nu finns i Kina?

0

klas jaederfeldt

30 nov 2011 kl. 17:44

tror oxå klyvblad

0

Grethe F

30 nov 2011 kl. 17:59

Jag kollade på nätet och dom finns i Kina ,fina bilder och det måste ha varit en stor uplevelse att resa i Kina

0

Tina Nordberg

30 nov 2011 kl. 19:41

Ja,jag fick åxå klyvblad som första tanke, tvekade då de var så små.

Ja det har varit en underbar resa är beredd att fara tillbaka vilken dag som helst om det börjar regna pengar.

Visar lite bilder från Huangshan Gula bergen.Det var högt och vi gick ca 1 mil i branta trappor oppför och nerför.Stundtals saknades det räcken. Missade sista linbanan ner, så vi blev kvar på hög höjd när mörktet föll. Det tog 3 timmar att ta sig ner och mina ben gav upp.Tur nog fick vi tag på en ficklampa.Ner kommer man ju alltid.
Visar lite bilder på butikssvampar och Huangshan.

0

Tina Nordberg

30 nov 2011 kl. 19:44

Mera höga berg.

0

Bo E

1 dec 2011 kl. 13:25

tjusiga landskap som man annars bara ser på målningar i kinarestauranger…

0

Grethe F

1 dec 2011 kl. 14:38

Så vackert det är ,tur man inte ska leta svamp där.

0

Ewa Lilliesköld

1 dec 2011 kl. 16:00

Vilken häftig natur, vilka berg! Wow….fina bilder!
Blir ju genast nyfiken om du åt någon svamp och vilken i så fall?
:)

0

Tina Nordberg

1 dec 2011 kl. 18:49

Jag åt av alla svampar som serverades, de långa smala som kineserna kallade flammulina (mina favotiter), sladdriga öron, stora bruna, några som smakade KJ, en svart svamp som såg ut som en jordtunga, samt en masa som jag tror var olika champinjoner.
Öron inlada i någon sötsur lag var en delikatess som serverades som tillbehör.

Hittade faktiskt “öron” i skogen, men de var riktigt torra o gamla.(bild)

Vad tycker ni förresten om den vackra spindeldamen en Nephila clavata. Den hade byggt ett nät tvärs över stigen vi skulle fram på.En riktig raring :)

0

"JAS" Helsingborg

1 dec 2011 kl. 23:03

Vackert är det i Kina och tjusiga spindlar har de oxå. Fina bilder Tina.

0

Ewa Lilliesköld

2 dec 2011 kl. 00:16

Det låter som en riktig gourmet resa - maten är ju en stor del av upplevelsen på en resa och inte minst till KIna…kul!!
Spindeln ser ju helt galen ut, kunde aldrig tro att det finns spindlar som ser ut sådär på riktigt…spännande (som finnen sa:))

0

Jan A, Uppsala

2 dec 2011 kl. 09:59

Snygg spindel, Tina! - och vilken resa!
Och “de långa smala som kineserna kallade flammulina”, mörkerodlad, vanlig vinterskivling, har jag ätit, men plockar hellre egen.

0

"JAS" Helsingborg

2 dec 2011 kl. 10:03

Vinterskivlingen är faktiskt samma svamp som japansk enoki eller enokitake som säljs som odlad svamp i välsorterade matbutiker och är vanlig i både japansk och kinesisk matlagning, främst som burkkonserverad, men även färsk.
När denna svamp odlas får den växa i mörker. Det gör att den blir mycket mer långsmal och ljus än de vilda exemplaren. Den tama versionen används i sin helhet, medan man bara brukar lagat till hatten på den vildväxande.

Men som Jan skriver, den svenska vilda är godare och det ställer jag helt upp på.

0

Tina Nordberg

3 dec 2011 kl. 14:45

I kina äter man mycket och länge, här på en buffe. Naturligtvis smakade man på allt.

Bara mumsigt

0

Tina Nordberg

3 dec 2011 kl. 14:54

På en del ställen avstod vi från förtäring som tex första bilden här.
Andra bilden praktiskt mobilt gatukök.Det smakade gott. Vi har inte ätit hund och orm…....tror jag.

Sist orm till middag?

0

"JAS" Helsingborg

4 dec 2011 kl. 00:24

Nu blev jag hungrig:) Tja så där såg det nästan ut på en restaurang i mellansverige där jag blev magsjuk förra året, fick jag veta senare då det fått slå igen:(

0

Totte Gbg

4 dec 2011 kl. 12:48

Vilken härlig resa du gjort Tina!
Väldigt fina bilder :)

0

Tina Nordberg

4 dec 2011 kl. 15:12

Tack, ja vi har haft en underbar resa. Kina är stort så vi har bara sett en droppe i havet. Eftersom vår dotters sambo jobbar tillfälligt där och hon har varit med har vi haft gratis boende hos dem. Då kan man lägga alla sparade respengar på taxi och god mat:)

0

zingo

9 dec 2011 kl. 01:21

Åh lyckkliga du -  jag var i väg för drygt ett år sedan till sydöstra kina. Jag gillade deras öron i nån god sås allra bäst, men det var väldigt god mat överlag -längtar väldigt ofta tillbaks. Att se deras svampförsäljning i butikerna var ju helt överväldigande- hade velat fyllt en hel väska med torkad svamp men det var ju så mycket annat som skulle med hem i stället. Lämnade både kläder och skor kvar där för att få plats i väskan :-)

0

Bengt Sandh

9 dec 2011 kl. 12:03

Jaså Zingo, du smugglade hem dig själv i väskan? Och dessutom utan kläder och skor. Undrar om den som bar väskan med dig inuti fick betala svindlande summor för övervikten…

:):):)

0

Gula

9 dec 2011 kl. 13:31

Härliga bilder Tina! :-))

0

Draken

9 dec 2011 kl. 18:07

Tack Tina för dina fina bilder, kul.

0

zingo

10 dec 2011 kl. 21:18

Jo du Bengt - det var lite knivigt att komma ned i den - men det var värre för väskkusken som skulle bena isär problemen i tullen - han fick det minsann hett om öronen…(på tal om svamp) haha :-D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone