Här är lite fler svampar som växer vid mitt jobb här i Skottland.
Dessa växer bara några meter ifrån ett ställe där jag hittade blåmusseron för några veckor sedan. Väldigt solida i kroppen, vilket får mig att tänka på musseron, men eftersom de är tuvade och växer under en tall kom även talltuvskivling upp i huvet, även om det är osasnnolikt.
Musseron? Har “bullig” fot, även om det inte syns så väl.
Irene: Hur i hela friden kan dessa vara samma som de svampar jag visade förut? De här är rejält köttiga och solida,rundade hattar och uppsvälld fot och inte alls påverkade av regnet. De i det förra inlägget år vattenmättade, mjuka, och en helt annan, brungrå ton och veckade hattar…
det finns väl nån trattskivling med tydligt ansvälld fot som jag nu glömt namnet på men som kan stämma med dina bilder på de tuvade
det är i varje fall inte höstmusseron såvitt jag ser - den har ju violetta toner i foten och brukar inte vara så ansvälld i fotbasen som dessa
pudrad trattskivling bör du kunna identifiera på den starka blomdoften
däremot ingen aning om den sista med veckad hattyta
söta små svampar - kan det vara någon bläcksvamp? det lär du märka när de mognar o bläckar i så fall…
Jag får nog backa, och tro på att Irene har rätt: Se på dessa bilder som jämför de två. Verkar som att de första exemplaren vid lövträden har frusit, medan de vid bushållplatsen har klaerat sig - därav den olika konsistensen. Men samma hattform, och samma undersida… Så pudrad trattskivling mao?
Ber om ursäkt för missen! Den förmodade trattskivlingen smakar gott, har en doft som skulle kunna beskrivas som parfymerad, tillräckligt stark för att jag ska börja få lätt huvudvärk efter att ha luktat på den några minuter.
Bild 2: bruna lameller. Storlek på svampen ca 2-3cm, växte flera stycken på ett litet område.
Nästa svamp rodnade efterhand, så skogschampinjon ser ut att stämma.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.