0 443 visningar

10 svar

Musseron (talltuvskivling??)

Gustaf

1 dec 2011 kl. 13:57

Här är lite fler svampar som växer vid mitt jobb här i Skottland.
Dessa växer bara några meter ifrån ett ställe där jag hittade blåmusseron för några veckor sedan. Väldigt solida i kroppen, vilket får mig att tänka på musseron, men eftersom de är tuvade och växer under en tall kom även talltuvskivling upp i huvet, även om det är osasnnolikt.

Musseron? Har “bullig” fot, även om det inte syns så väl.

0

Gustaf

1 dec 2011 kl. 13:59

Och lite andra bonussvampar som växer vid samma busshållplats som ovanstående och såg intressanta ut…

blandsvamp

0

Irene A

1 dec 2011 kl. 13:59

Pudrad trattskivling - igen :-)

0

Gustaf

1 dec 2011 kl. 14:01

Och en sista liten sak med intressant rutmönster på hatten.

0

Gustaf

1 dec 2011 kl. 14:05

Irene: Hur i hela friden kan dessa vara samma som de svampar jag visade förut? De här är rejält köttiga och solida,rundade hattar och uppsvälld fot och inte alls påverkade av regnet. De i det förra inlägget år vattenmättade, mjuka, och en helt annan, brungrå ton och veckade hattar…

0

Bo E

1 dec 2011 kl. 14:39

det finns väl nån trattskivling med tydligt ansvälld fot som jag nu glömt namnet på men som kan stämma med dina bilder på de tuvade
det är i varje fall inte höstmusseron såvitt jag ser - den har ju violetta toner i foten och brukar inte vara så ansvälld i fotbasen som dessa

pudrad trattskivling bör du kunna identifiera på den starka blomdoften

däremot ingen aning om den sista med veckad hattyta

söta små svampar - kan det vara någon bläcksvamp? det lär du märka när de mognar o bläckar i så fall…

0

Gustaf

1 dec 2011 kl. 17:11

Jag får nog backa, och tro på att Irene har rätt: Se på dessa bilder som jämför de två. Verkar som att de första exemplaren vid lövträden har frusit, medan de vid bushållplatsen har klaerat sig - därav den olika konsistensen. Men samma hattform, och samma undersida… Så pudrad trattskivling mao?

0

Bo E

1 dec 2011 kl. 17:15

med lite fantasi kan man se blå färg i foten på sista bilden vilket skulle kunna tyda på musseron…men kan oxå va blåstick i bilden

men om det är pudrad tratt borde den dofta….om det inte försvunnit doft vid frostskador t ex????
Nån som vet om det kan bli så?

0

Karl S

1 dec 2011 kl. 18:05

Gustaf, du har ännu inte talat om lukten på den förmodade pudrade trattskivlingen. Alla svampar måste luktas OCH smakas!

Bild 2: kan ev. vara en Amanita i Vaginatæ-gruppen? Hade den lameller? Färg på dom?
Sen en skogschampinjon.

Bild 3: Kan vara en Psilocybe.

0

Bonussvamparna

Irene A

1 dec 2011 kl. 18:29

Förutom skogschampinjonen tror jag att de andra är ett par olika arter av sprödskivlingar, släktet Psathyrella.

0

Gustaf

1 dec 2011 kl. 18:36

Ber om ursäkt för missen! Den förmodade trattskivlingen smakar gott, har en doft som skulle kunna beskrivas som parfymerad, tillräckligt stark för att jag ska börja få lätt huvudvärk efter att ha luktat på den några minuter.

Bild 2: bruna lameller. Storlek på svampen ca 2-3cm, växte flera stycken på ett litet område.
Nästa svamp rodnade efterhand, så skogschampinjon ser ut att stämma.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone