0 395 visningar

11 svar

Svampar i december!

Ewa Lilliesköld

1 dec 2011 kl. 19:27

Under min skogsrunda idag hittade jag bland annat ett gäng med vackra vedmusslingar på en kraftig gran(?)stubbe och bredvid den stinmusslingar som lyste upp vackert ornage i den annars lite gråmulna skogen. Några fina exemplar av rökslöjskivling fanns där också.
:)

Dagens svanpar!

0

Ewa Lilliesköld

1 dec 2011 kl. 19:29

Ja, till och med lite kantareller, ett par stora taggsvampar och en fin grönkremla!

Dagens svampar!

0

Ewa Lilliesköld

1 dec 2011 kl. 19:34

Men det roligaste av allt var ändå lacktickorna som jag är lite extra förtjust!
Fyra nya fruktkroppar idag, men jag undrar om den första blivit drabbad av någon parasit. Den ser lite underlig ut. Jodå, jag tog bild underifrån men de blev inte bra så kanske får jag göra om det för att försöka förstå vad den drabbats av!

Lacktickor!

0

Ewa Lilliesköld

1 dec 2011 kl. 19:36

Vilka små konstverk som bara står där till allmänt beskådande!

Så vackra!

0

Ewa Lilliesköld

1 dec 2011 kl. 19:41

Ja… så var det de svampar som inte kom med i första försöket, de kommer här :)

De som inte kom med!

0

Ewa Lilliesköld

1 dec 2011 kl. 19:45

Ja, man får inte ge upp! Här kommer den lacktickan som jag tror angripits av något samt en liten som till synes växte på marken!

0

Ewa Lilliesköld

1 dec 2011 kl. 19:45

Bilderna flög iväg….

Lacktickor!

0

anithau

1 dec 2011 kl. 22:55

Läckra bilder Ewa!
Lacktickan ser inte frisk ut.

Är det med finkameran du fotat?
Jag har inte börjat lära mig ännu, men jag ska nu i vinter.

Var ute idag och plockade trattisar.

0

Ewa Lilliesköld

2 dec 2011 kl. 13:09

Tack Anithau!

Jag använder min Panasonic DMC-FZ45 men jag kan inte allt än på långa vägar. Däremot håller jag på att experimentera en hel del och det är väl också en del i lärandet! Någon kurs i bildhantering samt ett bra bildhanteringsprogram är inte fel :)
Dags att komma igång då, det öppnar många roliga möjligheter!

Ang lacktickan så tror jag inte heller att det står helt rätt till där, men vad är det som har hänt? Någon idé?

Det är fantastiskt roligt med alla trattisar, men nu går jag mest och bara tittar på dem!!

0

Bo E

2 dec 2011 kl. 13:24

vad är det för snyggingar i serie 3
???

0

Ewa Lilliesköld

2 dec 2011 kl. 14:41

Bo - är det lacktickorna du menar tro?
Är de i serie 3, jag sjabblade ju till det när jag la in bilderna så jag vet nästan inte hur jag har det :)

0

Bo E

2 dec 2011 kl. 16:10

Jo jag menar de som du beskriver som
“små konstverk som bara står där till allmänt beskådande”

Kansake är det lacktickor fast de är fotade så det ser ut som om de växer i blåbärsriset

lacktickor brukar väl växa på ved o vara större?

Serien före är ju likadana så det är väl lacktickor allihop då

(?)

Fin färg på dem så konstverk är de som pryder sin plats!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone