Idag provade jag en svamp som trodde skulle vara bra. Jag har stekt den men när jag stoppade den i munnen och tuggade lite grann då började det att brinna. Svampen luktade gott och brännde inte när jag tuggade på den innan.
Svampen hade guldfärgade skivor (likadant med foten), Hatten var ljus brunn (nästan gul) och lite luddig vid kanten och nedsänkt i mitten.
Såg ut lite grann som mandelkremlan som ni kan se i den här guiden fast med de färger som jag beskrev.
Hoppas bara det inte var något farlig!!
Jag blir lite osäker på om du är en skämtare, eller om du verkligen äter svampar du inte vet något om,
men man får väl anta att frågan är allvarligt menad.
Svampen låter på beskrivningen som en bitterskivling, en Gymnopilus-art.
Några av dem är lite giftiga, men du lär inte ha fått i dig några farliga mängder om det var en sådan.
Alla andra okända svampar du har ätit, och som har smakat gott, oroar mig mer…
Nej jag skämtade inte. Jag brukar vara jätte försiktig och plockar bara de jag är säker på. Jag vågar inte ens plocka kremlor! Men jag ville inte begränsa mig till bara det gamla vanliga och bestämde mig att följa en tips jag fick från en annan sajt. Jag vet inte om jag gjorde något fel, men, fast det inte brännde i munnen när jag smakade på den råa svampen så gjorde det det när den var stekta.
Jag kommer inte prova igen fast jag tycker det är tråkig att hålla sig alltid på samma svampar. Jag läser jätte mycket, jag har köpte böcker, men ändå...
Och finns det verkligen giftiga svampar som smakar gott???
När man ska börja prova kremlor, brukar det ofta sägas att det bara är att smaka på dem, och om de då är milda och goda i smaken ska de vara ätliga.
Jag skulle vilja säga att det är ett mycket dåligt råd till nybörjare.
För det första måste man ha lärt sig känna igen kremlor så pass bra att man är säker på att det är en sådan man smakar på.
För det andra så räcker det att ha råkat smaka på en riktigt skarp kremla för att tappa känseln i tungan, så alla andra man smakar på sedan, kommer att kännas milda.
Vad det var för svamp du åt, vet jag inte, men var den skarp i smaken, var det inte någon av de farligt giftiga arterna.
Det jäkliga är att flera av dem faktiskt smakar gott, speciellt flugsvamparna, har jag hört…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.